fredag 10 januari 2014

FredagsFilmen: Battle royale

Idag är det ingen som fyller år och jag känner mig på taggigt humör så veckans FredagsFilm blir en blodig en. Japanska "Battle royale" (Barotu rowaiaru) kom år 2000 och rörde upp en hel känslor och jag älskar den. Varför står den inte i min dvd-hylla? Bör åtgärdas.
När "Hunger games" kom så jämfördes den med "Battle royale" och det finns anledningar till det. Om Suzanne Collins inte var inspirerad av "Battle royale" när hon skrev "Hunger games" är jag beredd att äta min hatt. Med pommes frites vid sidan av. Och ketchup.

Bildkälla Alamo Drafthouse
I ett framtida Japan har problemen bland ungdomarna växt till ohanterliga proportioner. Regeringen har därför bestämt att en skolklass varje år "vinner" en resa till en ö för att utkämpa en Battle royale. De är 42 elever och efter tre dagar ska endast en av dem finnas kvar eller så ska de alla dö.
Med en lätt packning av någon typ av vapen och några ransoner mat skickas de ut på ön. Vissa av eleverna ger sig helhjärtat in i spelet för att vinna det, andra försöker komma på ett sätt att komma ifrån ön levande. Den stora frågan är - kan du döda din bäste vän?


Alltså - jag gillar ju "Hunger games" men om jag måste välja tar jag "Battle royale" vilken dag i veckan som helst.