lördag 28 december 2013

Säsongssammanfattning: Teen wolf, säsong 3a

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Min känsla för "Teen wolf" har gått från guilty pleasure som jag kanske kommer titta på lite då och då, till fullkomlig besatthet. Jag plöjde säsong 3a på 2 dagar - tack gode gud för julledighet. Det här inlägget hade jag alltså lika gärna ha kunnat lägga upp samma dag som sammanfattningen på säsong 2, men jag höll mig två hela dagar. Duktigt av mig.
Det är kanske en liten aning fusk att sammanfatta en säsong som egentligen är pågående, men eftersom alla kallar det här för säsong 3a, så gör jag också det. Det kommer några avsnitt med början nu i januari, vet inte hur många, som kallas säsong 3b vart man än letar. Och där 3a hade taglinen This might hurt, så har 3b taglinen Lose your mind. Så nu har jag tre serier som kommer tillbaka i januari som jag längtar efter: "Teen wolf", "American Horror Story  - Coven" och "Supernatural". "Glee" återkommer först i slutet på februari. 

Nackdelen med att ha plöjt en säsong på två dagar får väl anses vara att avsnitten liksom flutit ihop för mig, de blir svåra att skilja på och i min hjärna är de mer en enda sammanhängande story, som en superduperlång film eller något. Jag ska dock göra ett tappert försök att sammanfatta hela härligheten för er.


Favoritavsnitt: Hela säsongen var bra faktiskt, så hur ska jag kunna välja? Det var dock några detaljer i några avsnitt som stack ut rejält, så jag går på dem antar jag.
3x6 "Motel California". Under en skolutflykt tvingas alla övernatta på ett motell, känt för sina många självmord. Det blir en kamp för Stiles, Allison och Lydia att förhindra att varulvarna tar livet av sig. Väldigt underbar scen med Scott och Stiles här.
3x7 "Currents". Alfa-packet(jag använder ordet pack hellre än flock because of resons) attackerar Dereks pack och ger honom ett ultimatum - gå med i vårt pack innan nästa fullmåne eller så ska de alla dödas. Samtidigt försöker Scott rädda Deaton och det upptäcks att han kan vara en sann alfa. Väldigt underbar scen med Derek här.
3x10 "The overlooked". Fast på ett utrymt sjukhus försöker Dereks pack rädda Cora. För att kunna göra det kräver Jennifer deras beskydd mot alfapacket - hennes trygghet mot Coras och Stiles pappas liv.
3x12 "Lunar ellipse". För att kunna hitta sina föräldrar så har Scott, Stiles och Allison genomgått en ritual som för alltid kommer förmörka deras hjärtan. Och en ny alfa träder fram.

Favoritkaraktär: Stiles. Babylove.

Favoritpar: Jag är så in i norden glad att de har valt att splitta upp Scott och Allison. Och tydligen hjälper det eftersom jag just nu faktiskt gillar Allison riktigt mycket, henne som jag hade så svårt för. Å andra sidan gör ju det att det inte direkt finns något par sådär... Dock så gillar jag verligen Danny och Ethan ihop - särskilt som det förhållandet tydligen gjorde så att Ethan ändrade åsikt om Alfapackets gärningar och helt plötsligt fick ett samvete. Saker som kärlek kan göra.

Bäst i säsongen: Allt. Eller nästan allt i varje fall. Jag gillar den genomgripande storyn med den mörka druiden. Jag gillar äntligen alla huvudkaraktärerna. Jag har blivit besatt. Som jag var över "Twilight"-besatt. Härliga känsla.

Värst i säsongen: Kalis tåklor. Blä och usch så jag rös varje gång jag såg dem.

Övriga kommentarer: Det här var en väldigt bra säsong med ett väldigt bra säsongsavslut. Inga jättestora cliffhangers som man kan slita sitt hår över, mest en eller annan fundering. Med det sagt ser jag väldigt mycket fram emot 3b. Promos som den här gör att det blir så...

Stiles... Babylove...