torsdag 26 december 2013

Säsongssammanfattning: Teen wolf, säsong 2

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Det tog ju inte värst lång tid att se säsong två av "Teen wolf". Anledningen till det är mycket enkel - I frikking love it! Jag är kanske till och med lite obsessed. Sen om vi fortfarande får räkna in det här som en guilty pleasure, det kan vi kanske låta vara osagt. Grejen är ju den att jag alltid har varit intresserad av övernaturliga väsen, och även om vampyrer alltid varit favoriterna så betyder ju inte det att det inte är roligt med varulvar också.
Den här andra säsongen (som jag avslutade på julaftons morgon för annars hade inte julafton varit rolig) har varit väldigt bra och spännande dessutom. Mycket som händer, kan man ju lugnt påstå. Förstår inte hur i hela friden jag ska kunna välja några favoritavsnitt.

Bildkälla Lady geek girl
Favoritavsnitt: 2x4 "Abomination". En ödleliknande shapeshifter hotar Beacon Hill och Stiles kommer med nöd och näppe undan den två gånger.
2x8 "Raving". Scott och hans vänner försöker stoppa kaniman från att döda igen. Samtidigt har Argents helt andra planer för kaminan och Allisons mamma har en helt egen agenda.
2x10 "Fury". Scott, Stiles och deras föräldrar är fast på polisstationen med kaminan och dess mästare.
2x12 "Master plan". Säsongsavslutning och herreminje! Jackson förvandlas till en ännu mäktigare kamina och hans nya mästare avslöjar sin plan.

Favoritkaraktär: Stiles. Alltså - han är helt jädra underbar! Jag skulle kunna se den här serien enbart för honom, och det var väl det jag gjorde första säsongen. Han blir ju inte direkt sämre i den här säsongen och jag ser fram emot att se hur han utvecklas ännu mer i kommande säsong(er).

Favoritpar: Nej. Jag är fortfarande inte förtjust i Scott och Allison, vilket högst troligt beror på att jag har väldigt svårt för Allison. Skulle ju kunna säga Jackson och Lydia fastän att de kanske inte riktigt var tillsammans i den här säsongen, men deras korta interaktioner  kändes i varje fall.

Bäst i säsongen: Har man svårt att välja favoritavsnitt så är väl det mesta bra, kan jag känna. Från avsnitt 7 och framåt är det en berg-och-dalbana av action. Och jag har kommit fram till att jag verkligen gillar när varulvarna slåss. Hade en favoritscen i tågvagn där i avsnitt 9 när det var fullmåne.

Värst i säsongen: Kan någon ta bort familjen Argent tack? Särskilt oförtjust var jag i Gerard, mrs Argent och Allison. Man undrar vilka det är som inte har alla hästar i stallet liksom - varulvarna som försöker hålla sig på sin kant, eller varulvsjägarna som inte drar sig för att döda tonårspojkar för att de har sex med deras döttrar.

Övriga kommentarer: Har fått en fundering - är det någon sorts krav på att man ska heta Tyler om man spelar varulv? Varulven (eller vargen snarare) Jacob i "Twilight" spelas av Taylor Lautner, i "Teen wolf" spelas varulvarna Scott och Derek av Tyler Posey och Tyler Hochelin. Man kan ju bli fundersam över mindre...