torsdag 19 december 2013

Säsongssammanfattning: Teen wolf, säsong 1

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Man märker att Mrs Data har jullov på grund av mängden tv hon tittar på. Jag har tittat ifatt på både "Supernatural" och "American Horror Story" och nästa serie att avhandlas blev tydligen "Teen wolf". Varför inte liksom. Finns i tre säsonger hittills med 12 avsnitt vardera, och om jag fattat rätt är det klart med en fjärde säsong också.

Serien handlar om high school-killen Scott som en mörk kväll i skogen blir biten av något okänt. Dagen därpå kan han slänga sin astmaspray och hans bästa vän Stiles förstår snart att Scott blivit biten av en varulv och att han kommer förvandlas till en blodtörstig best vid nästa fullmåne.
Till sin hjälp att handskas med sin nya varulvstillvaro får han betavarulven Derek. Dessutom blir han kär i den nya tjejen Allison. Problemet? Hennes familj är varulvsjägare.

Bildkälla Teen wolf wikia
Favoritavsnitt: 1x4 "Magic bullet". Derek blir skjuten men kan inte läka sig. Han behöver Scotts och Stiles hjälp för att överleva.
1x7 "Night school". Scott, Stiles, Jackson, Lydia och Allison är fångade på skolan av alfavarulven som vill att Scott ska förena sig med hans flock. Metoden verkar vara att få Scott att först göra sig av med sin gamla flock...
1x12 "Code breaker". Säsongsavslutning och allt når sin kulmen. Och så är det cliffhangerslut så klart.

Favoritkaraktär: Stiles tror jag. Eller Derek. Eller Lydia.

Favoritpar: Mnja... Meningen är väl att man ska tycka att Allison och Scott är gulliga, men det gör inte jag. Kan kanske bero på att jag överhuvudtaget inte är så värst förtjust i Allison. Så det här kan bli besvärligt eftersom det verkar som att de i mycket hänger upp den här serien på deras kärlekshistoria. Tycker de har noll kemi mellan sig.
Å andra sidan finns det inte riktigt något annat par, om jag inte ska haka på massor av Teen wolf-fans och hoppas på Sterek, det vill säga Stiles och Derek. Vore intressantare än trädockorna Scott och Allison i varje fall. Inget som händer i rutan dock, utan bara fans önsketänkande.

Bäst i säsongen: Att Stiles fick mig att skratta. Flera gånger. Högt.


Värst i säsongen: Nej men nej! Hallå sexism. Jag trodde det här var en serie från 2011, inte 1911. Ändå - massor med "skämt" om att vara "manlig" och bevara sin "manlighet" och att rädda den lilla hjälplösa flickan som halkar på en sten och blä! Blev så trött på vissa saker. De flesta av de saker jag blev sådär trött på var mellan Scott och Allison så det kanske inte är undra på att jag inte gillar dem som par. Fastän att hon kan skjuta pilbåge och antagligen kommer bli en bad ass i kommande säsonger. I den här var hon en mes.

Övriga kommentarer: Trots att det finns så mycket i den här serien som jag tycker är fånigt och larvigt och dumt så kan jag inte låta bli att tycka om den. Ett guilty pleasure kanske.