tisdag 10 december 2013

Säsongssammanfattning: Dexter, säsong 8 - serieavslutning

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Igår tittade jag och älskade maken på de två sista avsnitten av "Dexter" - inte bara för den här säsongen utan för alltid. 
Och jag är inte okej. Inte på långa vägar. Inte trodde man att man skulle hysa sådana sympatier för en seriemördare och önska honom all glädje och lycka i världen, men det gör man. Eller jag i varje fall. Men i sann "Dexter"-anda så slutar det ju inte så. Här är det inga lyckliga slut - kanske en strimma solsken men inte mer.

Bildkälla HD Wallpapers

Favoritavsnitt:  8x5 "This little piggy". Dexter får en familj. Trasig kanske, men hans.
8x8 "Are we there yet?" Dexter och Hannah hittar tillbaka till varandra och någon lämnar "familjen".
8x11 "Monkey in a box". Saxon erbjuder Dexter en deal som Dexter är ovillig att gå med på.
8x12 "Remember the monsters?" Tragedier slår hårt mot Dexter, samtidigt som en storm närmar sig Miami.

Favoritkaraktär: Dexter, tätt följd av han syster Debra. Som jag älskade henne och som jag grät. Så skulle det ju inte sluta...

Favoritpar: Debra och Quinn. Vad lycklig jag var där i en nanosekund eller så.

Bäst i säsongen: Ungefär allt. Även om jag ville ha ett lyckligt slut för Dexter så är jag ändå glad att det inte blev så, det hade inte stämt in med vare sig serien eller karaktärerna.

Värst i säsongen: Alltså... Nej. Jag ville verkligen, verkligen, verkligen att Debra och Quinn skulle få sitt happily ever after. Och så dör hon! Precis när de hittat tillbaka till varandra. Alltså... Nej. Bara nej. Jag är inte okej. Och det är Debras död som tar sönder mig.
Det här är alltså inte "värst" som i dåligt utan "värst" som i jävligt-jobbigt-för-jag-har-varit-djupt-engagerad-i-den-här-karaktären.

Övriga kommentarer: Jag har hört lösa rykten om att det kanske eventuellt skulle bli en spin off på "Dexter". Om det blir så är min gissning att den kommer handla om livet på Miami Metro Homicide efter stormen och efter Debras död. Hur de övriga arbetar för att komma vidare. Jag tycker mig ha sett viss karaktärsplantering för det, som att Matsuka fått en vuxen dotter, att Angel har restaurangen, och att Quinn är så hjärtekrossad som man bara kan bli.
Jag hoppas nästan att det blir en spin off. Jag har gillat bi-karaktärerna i den här serien oväntat mycket.