söndag 8 december 2013

Säsongssammanfattning: American horror story, säsong 1 - Murder house

Det här inlägget innehåller massor av spoilers. Vill du se "American horror story" ospolierat rekommenderar jag att du inte läser förbi bilden i varje fall. Eller så slutar du läsa ungefär nu.

Jag sträcktittade igenom första säsongen av "American horror story" - den här gången. Den gick på tv för en del år sedan och jag började titta på den och hade antagligen sett den i sin helhet redan då om min digitalbox hade gjort sitt jobb och spelat in som den skulle, vilket den alltså inte gjorde. Tydligen hade jag sett drygt halva säsongen redan då, så vissa saker kände jag igen när jag började titta om på det här.

"American horror story" är inne på sin tredje säsong nu. Många av skådespelarna följer med från säsong till säsong, som Jessica Lange och Evan Peters, men storyn och karaktärerna byts ut. Annorlunda grepp - om jag gillar det återstår att se. 
Den här första säsongen har undertiteln "Murder house" och handlar, som namnet antyder, om ett hus i Los Angeles som är berömt för det stora antalet mord som har begåtts i det. Till det huset flyttar familjen Harmon. Pappa Ben och mamma Vivian försöker rädda sitt äktenskap efter ett svårt missfall och en otrohetsaffär. Med sig har de dottern Violet, en deprimerad tonåring som förälskar sig i den spännande Tate. Grannarna kommer och går i huset som de vill och som om inte det vore störande nog så bor det redan ganska många i det där huset - alla som dött i det finns nämligen kvar.

Bildkälla Tvpedia
Favoritavsnitt: 1x4 - 5 "Halloween 1 & 2". När det är Halloween kan spökena lämna huset. Tate och Violet har en date på stranden och blir konfronterade av ett ungdomsgäng som verkar vara arga på Tate, fastän att han inte känner igen dem.
1x6 "Piggy piggy". Violet får veta vad Tate har gjort och hennes upptäckt leder till att hon gör något drastiskt.
1x9 "Spooky little girl". Här får vi veta hur mordet på Elisabeth Short, aka. The Black dahlia, har gått till - American horror story-style.

Favoritkaraktär: Tate. Ja jag vet, han är en galen mördare. Men samtidigt så är han så kärleksfull mot Violet att det nästan gör lite ont i magen. Han har gjort och gör en hel del rent vidriga saker, men när det kommer till Violet gör han vad som helst för att göra henne lycklig. Kan ha varit utmärkt skådespeleri från Evan Peters.

Favoritpar: Tate och Violet. Det är destruktivt och skadligt men samtidigt så skört och vackert. Jag blev verkligt berörd av många av deras scener och den scenen i "Piggy piggy" när han erkänner att han älskar henne - jag grät. I'm not ashamed. Kan ha varit utmärkt skådespeleri av Evan Peters och Taissa Farmiga.

Bäst i säsongen: Morbid som jag (kanske?) är så gillar jag verkligen de där skrämselattackerna man får en och annan gång. Och när man får se alla mord som begåtts i huset. Som en förklaring till varför vissa stannat kvar.
Särskilt Tates historia som jag tyckte berättades på ett bra sätt - det fick liksom ta x antal avsnitt att avslöja vad han gjort och hur han dog. (Ja - jag älskar Tate. Frågor på det?)

Värst i säsongen: Hayley. Gud vilken tröttsam kärring. Höll på att få spel varenda gång hon stod och gastade om att "I matter, Ben!". Not for me you don't. Kan ha varit dåligt skådespeleri från Kate Mara för jag tyckte hon var sådär överlag.
Sedan var jag kanske aningen besviken på sista avsnittet.

Övriga kommentarer: Jag tror inte det var meningen från början att det här skulle bli mer än en säsong, men när man får en succé så får man. Om man däremot har tagit död på sina karaktärer alternativt avslöjat att de redan var döda, så blir det knepigt att fortsätta med stamma storyline. Men skådespelarna kan man såklart behålla. Min teori om varför alla säsonger har olika upplägg. Ska genast undersöka om jag kan gilla det.