torsdag 12 december 2013

Mer grönt på tallriken

Det är nyttigt med grönsaker, men det vet ni redan. Fullproppade med vitaminer, mineraler, fibrer som får kroppen att orka arbeta bättre och längre. Men ibland tröttnar man. På att alltid äta salladgurkatomat som är så lätt att ta till men som ändå kan kännas så tråkigt. 
Här är några av mina gröna favoriter på tallriken, utan inbördes ordning.


Sweet chili-gurka. Enklast tänkbara och för mig nästan ett måste när jag äter mat med asiatisk inspiration. Skala och skiva önskad mängd gurka, häll över en skvätt sweet chili, rör om och låt stå minst 10 minuter innan servering.


Ångkokt broccoli. Eller ångkokt vad-som-helst faktiskt. Haricot vertes till exempel, hur gott är inte det? Jag har en särskild ånginsats (som jag inte för mitt liv kan begripa hur jag glömde av när jag listade köksfavoriterna) som jag använder. På bilden är det färsk broccoli som jag skurit i buketter, ångkokat mjuka och kryddat med lite flingsalt, ett par varv på pepparkvarnen och en ringel med olivolja.


Paprika är smockfullt med c-vitamin, mer än apelsin faktiskt. Jag har dock lite problem med att äta paprika rå (vilket är bäst ur vitaminsynpunkt) så här har jag bräserat en strimlad paprika.
En skvätt rapsolja, ner med paprikan och låta det fräsa en stund innan man häller på en skvätt vatten som får koka bort. Låt paprikan bli mjuk, salta och peppra. Klart.


Coleslaw är en given favorit hemma hos mig. Jag är i vanlig ordning dålig på måttangivelser utan kör mer på ögonmått. I den coleslaw ni ser på bilden har jag även rört ner färskost med vitlök och örter, en ingrediens jag råkade ha hemma men inget jag brukar använda mig av i vanliga fall.
Riv vitkål och morot i en matberedare, jag använder fina rivskivan. Blanda en "sås" med creme fraishe, lite vitvinsvinäger, lite senap, salt och peppar. Smaka av och rör ner kål och morot. Låt mogna i kylen några timmar.


Smörkokta morötter. Lika syndigt gott som det låter.
Skala och slanta morot och lägg i en kastrull. Häll över vatten så att det täcker ungefär halvvägs, lägg i en klick smör. Koka tills morötterna är mjuka och vattnet kokat bort. Krydda med salt och peppar, och kanske lite timjan bara för att det är så gott till morot.