fredag 13 december 2013

FredagsFilmen: The Station agent

En riktig filmpärla tänkte jag tipsa om idag, om det nu är så att ni missat "The Station agent". Det är en prisbelönt liten rackare som bland annat vann publikpris både vid Sundancefestivalen och Stockholms filmfestival 2003. 
Det här är en sådan där film som jag råkat se, som jag hittade när jag zappade bland kanalerna en kväll och genast fastnade för. Skådespeleriet är fantastiskt. Särskilt då Peter Dinklage i huvudrollen som tågentusiasten Finbar McBride. (Nu är han en fantastisk skådespelare överlag och om jag någon gång ger "Game of thrones" en ny chans så är det för hans skull för han var anledningen till att jag tittade på mer än två avsnitt från första början.) Men det är bra skådespel ner i minsta lilla biroll, fotot är fantastiskt vackert och jag verkligen älskar det långsamma tempot här. Se den.

Bildkälla So Dang Brilliant
När Fins enda vän dör bestämmer han sig för att flytta till det stationshus i New Jersey han har fått ärva. Han tänker sig ett lugnt och tillbakadraget liv där han kan få ägna sig åt sin hobby, tåg, och komma undan de nyfikna blickarna han alltid får på grund av att han är dvärg.
Det går dock inte riktigt som han tänkt sig när han träffar korvförsäljaren Joe och konstnären Olivia som blir hans vänner trots hans försök till motsatsen.