söndag 15 december 2013

Årets boktips 2013

Läs den här boken. Det är den bästa jag har läst på hela det här året. Jag tror minsann det är den bästa jag har läst sedan "Boktjuven" om jag tänker efter lite. "The fault in our stars" är måsteläsning. På svenska heter den "Förr eller senare exploderar jag" och författaren är John Green.

Bildkälla AdLibris
Hazel är 17 år och vet att hon ska dö. Det har hon vetat sedan hon fick sin cancerdiagnos och medicinen som hejdat hennes cancer har bara gett henne extra tid.
På ett supportmöte för ungdomar som lever med cancer träffar hon Augustus Waters och även om hon tycker att han är intressant vägrar hon inleda någon förhållande. Han är nämligen cancerfri och hon är en tickande granat som när som helst kan explodera och skada alla som håller av henne.

"...I fell in love the way you fall asleep: slowly, and then all at once."

Det är en ganska fantastisk resa vi får följa med Hazel på. Det berättas osentimentalt, men är stundtals så sorgligt att det blir svårt att läsa för alla tårar. Jag rekommenderar att man har ett eller flera pack med näsdukar nära till hands när man läser den här.

"I'm in love with you, and I'm not in the business of denying myself the simple pleasure of saying true things. I'm in love with you, and I know that oblivion is inevitable, and that we're all doomed and that there will come a day when all our labor has been returned to dust, and I know the sun with will swallow the only earth we'll ever have, and I'm in love with you."