fredag 25 oktober 2013

FredagsFilmen: Carrie

Jag har skrivit om "Carrie" förut när det varit FredagsFilm, men då den version som kom 1976 i regi av Brian De Palma. (För nästan prick ett år sedan, sånär som på en dag.) Nu har det gjorts en remake, som Hollywood så ofta gör. Årets upplaga av "Carrie" (regisserad av Kimberly Pierce) är jag sjukt nyfiken på. Dels älskar jag Stephen King in all shapes and forms, dels är "Carrie" en fantastisk historia (i all sin enkelhet) och dels gillar jag verkligen Chloê Grace Morets som spelar titelrollen. Filmen hade USA- premiär för att par veckor sedan (förra?) men vi svenskar får vänta till slutet av november, 29 november är det datum jag hittar.

Bildkälla Stephen King wiki
Det här är en klassiker - jag antar att ni känner igen storyn.
Carrie är utstött i skolan och hårt hållen av sin strängt religiösa mamma. Hon upptäcker att hon har telekenetiska förmågor och när hon utsätts för att grymt spratt på sin skolbal släpps dessa krafter ut med oanad och skrämmande kraft.