fredag 27 september 2013

FredagsFilmen: Victor/Victoria

Jag har huvudet så fullt med "Glee" just nu att det är synd om mig. Blir liksom lite svårt att bestämma en FredagsFilm när allt man tänker på är Klaine.
Men så kom jag på det! "Victor/Victoria" så klart! En musikal som jag tycker om och med Glee-anknytning eftersom Kurt (my precious) sjunger ett av numren från den här filmen i säsong två, nämligen "Le jazz hot".
Filmen kom 1982 i regi av Blake Edwards och är baserad på en tysk film från 1933 som heter "Viktor und Viktoria". I de stora rollerna ser vi Julie Andrews som Victoria/Viktor, Robert Preston som Toddy och James Garner som King Marchand.


Victoria Grant är en skolad sopran som inte lyckas få jobb i 30-talets Paris. Hon lär känna Toddy och tillsammans knäcker de idén att Victoria ska låtsas vara en man som uppträder som kvinna på scen. Hennes alter ego blir greven Victor Grazinski, Toddys före detta älskare som blivit arvlös då hans familj upptäckt hans homosexualitet. Allt går enligt planerna och Victor/Victoria blir den nya sensationen, men det blir lite mer komplicerat med kärlekslivet.


"Le jazz hot" som Julie Andrews sjunger den i filmen...


...och som min älskling Chris Colfer (Kurt) sjunger den. Jag är faktiskt på riktigt mer imponerad av Chris prestation, och det beror inte enbart på "Glee" utan på att jag är gravt imponerad av gossens röstomfång. Jisses.