måndag 1 juli 2013

Säsongssammanfattning: Glee, säsong 3

Arton miljoner år tog det för mig och Lilla E att se klart på den här säsongen, men nu är det gjort. Den här säsongen är "sådär" bra. Inte alls lika fantastisk som säsong två, om man säger som så. Men det går att vaska fram guld om man vill det och det vill jag.

Bildkälla What culture
Favoritavsnitt: 3x5 "The first time". Dags för skolans uppsättning av "West side story" och som titeln antyder först gången. Jajamensan - s-e-x.
3x13 "Heart". Valentines day och Kurt längtar efter Blaine som är sjukskriven efter Warblers slushie-attack. Men han har ju en hemlig beundrare som bara måste vara Blaine. Eller? Och så sjungs det kärlekssånger så man swoonar.
3x14 "On my way". Ett avsnitt jag var tveksam till att se med Lilla E eftersom det har ett allvarligt tema i sig om hatbrott och självmordsförsök. Och så är det dags för Regionals.
3x17 "Dance with somebody". Hyllningsavnitt med sånger Whitney Huston gjort kända. Inte därför jag gillar det här avsnittet så mycket, utan för att det blir drama som fasiken mellan Kurt och Blaine när Kurt börjar sms:a med en annan kille.
3x19 "Prom-asaurus".  Skolbal med dinosarietema. Några av skolans elever ordnar en anti-bal, men det slutar ändå med att alla går på skolbalen och en oväntad drottning kröns.
3x 22 "Goodbye". Klart man fäller en och annan tår när det är dags för avsked. Halva New directions tar studenten. För vissa av våra kära karaktärer är framtiden dock lite oviss.

Favoritkaraktär: Så länge Kurt Hummel är med i den här serien kommer han vara min favorit. Så är det bara. Måste jag välja någon utöver honom bli det... Blaine Anderson. Jodå...

Favoritpar: Klainers gonna Klaine. Kurt och Blaine alltså. As always.

Bäst i säsongen: Förutom att man blir matad med massa bra sångnummer så gillar jag gästskådespelarna man fått med den här säsongen. Whoopie Goldberg, Gloria Estefan, Ricky Martin, Matt Bomer. Att Matt Bomer spelar Blaines storebror Cooper och att de sjunger en mash up på Duran Durans "Hungry like the wolf/Rio" är bara ett extra plus i kanten.

Värst i säsongen: Höll stundtals på att få krupp på alla fula miner som Matthew Morrison gör. Whats up med att skjuta fram hakan sådär liksom? Och jag är inte alls minsta lilla förtjust i alla tvära kast med Quinn. Från värsting till värsta helylletjejen på en säsong. Och all drama med henne - försöka få vårdnaden om sitt bortadoperade barn, bilolyckan, rullstol, kunna gå igen. Det blev bara för mycket.

Övriga kommentarer: Med tanke på att jag listat 6 avsnitt som favoritavsnitt så kan man ju tro att jag älskar den här säsongen, men det gör jag inte. Vissa plotlines och dramatiska tvister uppskattar jag men i det stora hela känns den här säsongen lite blaskig. Det tar sig ungefär halvvägs dock.

Säsong 4 släpps på dvd i september. Lilla E och jag återkommer med "Glee" då.