tisdag 16 juli 2013

Säsongssammanfattning: Doctor Who, säsong 2

Så var säsong två av Doctor Who avklarad, nu med "min" Doctor - David Tennant. Och Billie Piper som Rose. Vi har de flesta säsongerna på import-dvd utan svensk textning, så de här har älskade maken suttit och översatt åt Lilla E så att hon ska hänga med. Hellre han än jag...

Bildkälla BBC
Favoritavsnitt: 2x4 "The girl in the fireplace". Fråga mig inte vad det är som jag fullkomligen älskar med det här avsnittet, jag bara gör det. Kan vara att det förekommer utbyte av saliv... Föll pladask för Doktorn här. Rose och Doktorn kommer till övergivet rymdskepp där mekaniska medhjälpare försöker hålla skeppet i drift samtidigt som de spanar på en ung kvinna i 1700-talets Frankrike.
2x12 "Army of ghosts" och 2x13 "Doomsday". Dubbelavsnitten som avslutar säsong 2. Spöken vandrar plötsligtt på jorden till deras efterlevnades glädje, men Doktorn anar att något inte står rätt till. Det hela utvecklas till ett fullskaligt krig på jorden mellan två av Doktons största fiender - Daleks och Cybermen.

Favoritkaraktär: Doctor Who himself så klart.

Favoritpar: Jag vet att många hejar på Doktorn och Rose, men jag gör inte det. Har aldrig gjort, kommer aldrig göra. Tycker romantik och Doktorn inte hör ihop.

Bäst i säsongen: Många dubbelavsnitt och det gillar jag. Fast allra bäst måste jag väl säga att jag tycker det var att jag fick lära mig att Storbritanniens flagga heter Union flag och inte Union Jack. Det kallas den bara för till sjöss tydligen.

Värst i säsongen: Förlåt alla älskare av Rose Tyler - men fy rackarns vad jag störde mig på henne ibland. Kan inte minnas att jag gjorde det förra gången jag tittade på den här säsongen, men nu gick hon mig på nerverna rejält. Värst av allt? Mascaraklumparna. *ryser*

Övriga kommentarer: Har inga. För en gångs skull.