fredag 26 juli 2013

FredagsFilmen: Monsters inc.

Med tanke på hur förtjust jag är i animerad film (ja - jag älskar Disney) så är det bra konstigt att jag inte FredagsFilmar mer med den typen av film. Till skillnad från vad många tror så är animerad film inte lika med barnfilm. Animerad betyder att den är tecknad och här finns allt från filmer om små ulliga kattungar till våldsfilmer som man knappast kunde tänka sig att göra i en vanlig film på grund av sitt grafiska innehåll. Men just idag tänker jag skriva om en film som främst vänder sig till barn, även om jag (med barnasinnet kvar tydligen) fullkomligt älskar den och alltid gråter en skvätt när jag ser den. Så blödig alltså...

Bildkälla London mums
"Monsters inc." är en Disney Pixar-produktion och därmed lite lagom gullig. Här handlar det om monstren som mamma och pappa alltid påstått inte finns i våra garderober - men jo de finns där. För att skrämma dig. Barns skrik är nämligen den främsta energikällan i monstrens värld, hur de framställer sin el alltså. Grejen är bara den att de är minst lika rädda för barnen som barnen är rädda för monstren. Barnen är nämligen giftiga.
På företaget Monsters inc. jobbar skrämmaren Sully tillsammans med sin vapendragare Mike Wazowski. En dag råkar Sully hitta ett barn som tagit sig från värld till monstrens. Lilla Boo måste tillbaka till människornas värld, men hur kommer det sig att hon tog sig över från första början?