onsdag 8 maj 2013

Säsongssammanfattning: Doctor Who, säsong 1

Lilla E och jag har kommit av oss lite i vårt gleekande och anledningen till det är att älskade maken och jag har omvandlat våra barn till dalekälskande whovians. Vi har tittat på "Doctor Who" alltså. Jag klagar inte. Säsong 1, med Christopher Ecclestone som the Doctor, var avklarad på ett litet kick. Problemet nu är att övriga säsonger vi har hemma är utan svensk text... Antar att vi kommer behöva översätta en del. Och det är ganska så jobbigt.

Men nu gör vi en sammanfattning av säsong ett där Billie Piper är med som följeslagaren Rose Tyler.

Bildkälla

Favoritavsnitt: 1x9/10 "The empty child"/"The Doctor dances" som är två sammanhängande avsnitt. De utspelar sig i London under andra världskriget. Under de tyska bombanfallen dyker en liten pojke med gasmask upp. Men är han verkligen bara en liten pojke som letar efter sin mamma?
Här introduceras även Jack Harkness (John Barrowman) som senare återfinns i spin offen "Tochwood".

Favoritkaraktär: I den här säsongen är det faktiskt Jack Harkness som är min favorit, även om han bara är med i några avsnitt. Särskilt avsnittet där han tar av sig tröjan gillar jag...

Favoritpar: Det finns bara ett etablerat par i säsong ett och det är Rose och Mickey. Går kanske inte så bra där.

Bäst i säsongen: Daleks! Säsong etts bästa onding.

Värst i säsongen: Slitheen är inte mina favoriter. Särskilt inte deras fisande som jag antar ska vara roligt. Är inte det.

Övriga kommentarer: Nionde doktorn är inte min favorit. Och jag är inte jätteförtjust i Billie Piper i den här säsongen heller. Jag fastnade i säsong två, men då fastnade jag rejält.