fredag 3 maj 2013

FredagsFilmen: THX 1138

Tror ni att THX ljudsystemet fått sitt namn bara sådär? Eller att det är en slump att sifferkombinationen 1138 ofta dyker upp i filmer av George Lucas och Steven Spielberg? Det är det inte. Ljudsystemet utvecklades av Lucas film och fick namn efter hans debutfilm från 1971, och att man ser 1138 överallt i hans och bästisens filmer, är en homage till denna science fiction.

Bildkälla IMDb.
THX 1138 är en ryslig utforskning av framtiden samtidigt som den utforskar nuet. THX 1138 (spelas av Robert Duvall) är en man vars tankar och kropp kontrolleras av regeringen. Han gör ett försök att fly från den värld han lever i där tankar kontrolleras, frihet är en omöjlighet och kärlek är det största brottet av alla.

Jag har sett den. Att sorteras in i kategorin jag-är-glad-jag-har-sett-den-men-behöver-inte-se-den-igen. Om man är larvigt intresserad av film (ja det är jag) så är den helt klart sevärd, men annars kanske den är överhoppningsbar.
Anledningen till att jag valde den här som veckans FredagsFilm är att jag i morse, när jag fick min dagliga dos Adam Lambert-videos, ramlade över videon till "Never close our eyes". Och hejsan i min lilla låda vad den verkar inspirerad av THX 1138. (Med "ramlade över" menar jag letade aktivt upp eftersom jag haft den på hjärnan sedan igår.)
Inte så att musikvideon ersätter filmen, men den är kortare än 84 minuter i varje fall. Ungefär 80 minuter kortare. Och bättre. För Adam Lambert gör inte ont att titta på...


PS. Älskade maken (husets George Lucas-dyrkare) låter hälsa att det kan vara så att soundtracket till THX 1138 är det som gör filmen sevärd.