söndag 24 mars 2013

Struck by lightning: The Carson Phillips journal

Varför läser jag en bok av Chris Colfer? För att han spelar Kurt så klart. Man är väl Team Kurt (i Glee) since Mr Cellofane, av en anledning. Från början var det ett ett manus till en film, som sedan har bearbetats till en roman. Och nu kommer frågan - gillar jag den? Svaret är ett rungande ja. 

Bild från AdLibris.
Carson Phillips är en mycket älskvärd karaktär. Ilsken men rolig och jag skrattade högt flera gånger när jag läste den här. Men ju längre jag kom i boken desto glesare blev det mellan asgarven för det är inget lätt liv han lever, stackars Carson.

Han bor med sin deprimerade och medicinerade mamma efter att pappan övergivit familjen. I skolan är han i botten av näringskedjan bland människor han ser ner på. Hans enda glädje är drömmen om att komma in på sina drömmars college och sedan vidare till en karriär som skarpskjutande journalist. Det enda som står i vägen mellan honom och hans dröm är att han behöver boosta sin collegeansökan med en litterär tidning och för att få den till stånd behöver han bidrag från andra studenter. Hans enda utväg blir att ta till utpressning.

Life comes at you fast. It hits you and tries to escape and be expressed in any way possible. In a way, it's a lot like... lightning.

Mrs Data ger "Struck by lightning: The Carson Phillips journal" av Chris Colfer 4/5 i betyg.
Filmen har varit fredagsfilm, och kommer på dvd i Svea rike i juni.