fredag 1 mars 2013

FredagsFilmen: Du gör mig galen!

Ännu en film jag såg trailer på när jag var och såg vampyrrullen i november, var den här. "Du gör mig galen!" är ju en jättebra översättning av "Silver linings playbook" eller hur? Nej just det. Föredrar originaltiteln som vanligt. 
Jag visste redan då att jag ville se den. Vad jag inte visste var att den redan innan den svenska premiären, som var i onsdags, skulle ha belönats med en Oscar till Jennifer Lawrence för bästa kvinnliga huvudroll.

Bildkälla IMDb.
Efter att ha misshandlat sin frus älskare döms Pat (Bradley Cooper) till 8 månaders behandling på sjukhus. När han blir utskriven flyttar han hem till sina föräldrar och försöker så sakteliga återfå ett någorlunda normalt liv och återförenas med sin fru. När han träffar den unga änkan Tiffany (Lawrence), som har sina egna problem, uppstår en hatkärleksvänskap dem emellan där de försöker hjälpa varandra på sina egna sätt.