fredag 28 december 2012

FredagsFilmen: När Harry mötte Sally...

Eftersom det är nyårsafton på måndag passar det väl ypperligt med en film som avslutas på en nyårsafton, don't you think? Det tycker jag i varje fall. Alltså blir den en sådan där favorit i den romantiska komedi-genren som jag tycker så mycket om, en riktig klassiker i form av "När Harry mötte Sally..." från 1989.
Kommer ihåg att jag såg den här på bio under en tripp till Stockholm i min ungdom. Minns det mest för att en jättesnygg manlig modell som figurerade flitigt i Vecko Revyns modereportage på den tiden, lämnade biografen när jag och mina vänner gick in. Inbillade mig att jag satt på samma säte som han hade gjort föreställningen innan...

Bildkälla
"När Harry mötte Sally..." handlar om när Harry (Billy Crystal) mötte Sally (Meg Ryan). Första gången när hon ger honom skjuts till New York där de båda ska börja arbeta efter avslutat collage. Tycke uppstår inte. Andra gången på ett flygplan och tycke uppstår inte ytterligare en gång. Tredje gången de träffas blir de vänner. Mycket goda vänner, som på något sätt alltid är en aning rädda för att sex ska förstöra vänskapen.


Filmen innehåller en mycket berömd scen där Meg Ryan fejkar kvinnlig njutning. Enjoy! Repliken i slutet har röstats fram som en av de mest minnesvärda i filmhistorien.