måndag 5 november 2012

Fyra månader senare

Här sitter jag på en ledig måndag och eftersvettas lite fint efter ett löppass jag inte hade tänkt springa från början. 2,5 grader ute och precis när jag kom hem igen så började det dugga. Och ja - det är kallt och eländigt och jobbigt men ack så gott när det är gjort.

Bildkälla
Sedan jag uppdaterade er senast har jag bara lyckats klämma in 5 ynkliga löppass. Känns tråkigt att det inte blivit fler. Kan inte riktig komma på varför heller. Jag har varit lite småkrasslig men inte så pass. Väl? Som tröst till mig själv har jag dock varit duktig på att gå ut och gå. Vi gör det ganska ofta i skolan och det är kanske lite gnäll på oss innan vi gör det men när vi väl är iväg så jädrar går vi. Blir svettig av det också kan jag lova.
Jag har i varje fall gett mig själv mina belöningar, den för hela varvet i lilla spåret 5 gånger och den för 21 pass. Jag har nu nya löptights och ny löparjacka, båda anpassade för lite kallare väder. Att jackan är röd(ish) är bara ett plus i kanten.

Jag har alltmer börjat överge skogsslingan och löper på asfalt. Dels för att när jag springer med älskade maken efter skola/jobb är det mörkt så här års och skogsslingan har ingen belysning, (Kanske borde fixa det istället för att såga ner skogen och bygga en fotbollshall? Va? Örebro kommun?) dels för att det är så bannat lerigt därinne att det är risk både för att halka omkull och för att leran stänker långt upp på knäna. Eftersom det gör ont som fasiken i mina benhinnor av att löpa på asfalt (känner igen skiten från när jag började springa) så sprang jag i skogen idag i varje fall, för att vila underbenen lite. Annars är det massage, stretch och tåhävningar för hela slanten här. På det bara - det går över när benen vant sig. Om en vecka eller två. Mitt motto just nu är: This too shall pass.

På fantastiska FB-sidan "Titta vi springer" haglar just nu tipsen in om hur vi ska tackla vintersäsongen. Allt från pannlampor och broddar till bra övningar för övriga kroppen, löpband, kläder och skor. Har man en fråga får man tips och råd på störtobärten om man frågar. Älskar den pepp vi ger till varandra. Det är verkligen en positiv och stödjande grupp.

Har upptäckt en annan fantastiskhet som kommit med löpningen. Det kanske är för tidigt att ropa hej, och det hade kanske hänt ändå, men eftersom det har hänt efter att jag börjat springa så ser jag ett samband. Min mens har blivit mycket bättre. Förra gången var hela skiten över på 5 dagar (hoppas hoppas hoppas det inte var en engångsföreteelse). Efter att i flera år dragits med besvär med utdragna blödningar så är det en befrielse att inte behöva vara i ständig beredskap i två veckor. Det jag har behandlat med minipiller och akupunktur verkar alltså ha läkt ut med några månaders löpträning. Kan det vara så? Kan det vara så bra? Jag hoppas det.

Men nog snackat för den här gången. Nu tänker jag skutta in i duschen. Har jag gjort mig förtjänt av.


OVERALL SUMMARY
Total workouts:26
Total duration:9h:09m:08s
Total distance:68.39 km
  • Trips around the world:0.002
  • Trips to the Moon:0
Average speed:7.47 km/h
Average pace:8m:02s
Calories burned:5992 kcal
  • Burgers burned:11