måndag 24 september 2012

Plejaderna läser Stephen King

Om man har varit någorlunda flitig på att läsa mina inlägg på den här bloggen så vet man vid det här laget att en av mina favoritförfattare heter Stephen King. Jag blev alltså inte ett dugg ledsen och besviken när F valde "Liseys berättelse" som bok. Jag hade i och för sig redan läst den gång, men då på engelska och jag såg det som en bra chans att läsa om boken. Den här gången på svenska för att kunna hänga på i de språkliga diskussionerna som brukar uppstå.


Jag hade med den här boken bland mina boktips i somras, och jag tycker fortfarande att det är en av de bästa Stephen King jag läst. Just så brukar jag säga efter ungefär alla gånger jag läst en av hans böcker, men i det här fallet är det sant. Det är en känsla i den här som jag tycker väldigt mycket om, en sorts kärlek som genomsyrar varje sida. Jag upplevde dock att en del gick förlorat i översättningen. Det prosaiska i originalspårket försvinner liksom. Jag tycker allra bäst om att läsa King på engelska, så enkelt är det.

Det var lite spridda skurar på den här och det som de flesta hade problem med var att den var svår att komma in i. Uppförsbacke talades det om. Och jag tycker inte heller att det är okej att det tar 100 sidor att komma in i en bok, men så tyckte ju inte jag att den här var så svår att komma in i. Å andra sidan är jag en van King-läsare och är van vid hans stil. Är man inte det kan det så klart upplevas som jobbigt. King bryter mot många av de "regler" som finns om hur man "ska" skriva en bok för att behålla läsaren, men det är just det som är hans unikum - hans stil. Och det är den jag gillar.

Boken handlar om Lisey som två år efter sin makes död börjar röja ur hans kontor. Maken Scott var en berömd och prisbelönt författare som hittade stoff till sina romaner i den värld bara han hade tillgång till, en värld som kunde vara både fantastisk och fasansfull. Under arbetet med att rensa kontoret översköljs Lisey av minnen från deras äktenskap, samtidigt som hon blir hotad av en man som vill åt Scotts papper och det uppstår medicinska problem med en av hennes systrar. Alla dessa händelser är nära förknippade även om de vid en första anblick kan verka vitt skilda, och det blir Liseys uppgift att lösa alla ledtrådarna i den bol - skattjakt - som Scott förberedde åt henne redan innan sin död.

Betygen blev ganska höga trots att det förekommit så mycket läsproblem. Lägsta betyget blev 2,5 och de högsta blev 5. Medelbetyget hamnade på det årsbästa 3,8.
Idag var det en deltagare som inte lämnade betyg helt enkelt för att hon inte läst boken. Inte för att hon inte försökt, men det ville sig inte helt enkelt. Och läser man inte får man inte ge betyg! Cirkeln har även förlorat en medlem på grund av tidsbrist. Vi har dock beslutat att vi inte ska fylla den platsen så från och med nu är vi sju i cirkeln. Passar bäst så med tanke på namet, Plejaderna.

Nästa bok blir svensk då vi ger oss i kast med Kajsa Ingemarssons bok "Någonstans inom oss".