fredag 31 augusti 2012

FredagsFilmen: Underworld

Den här filmen trodde jag att jag skulle tycka var dålig, men det gör jag inte. Jag vet inte vad det är med den jag gillar heller. Att Kate Beckinsale är snygg i svart latex kanske?


"Underworld" (2003) är den första filmen av hittills fyra som handlar om den uråldriga kampen mellan vampyrerna och varulvarna, lycans. Den senaste filmen, Underworld: Awakening, hade premiär i våras. Av de fyra filmer som finns har jag dock bara sett den här, fast jag har nummer två i ordningen i dvd-hyllan.

De sofistikerade vampyrerna och de brutala och vilda lycans har i sekler stridit mot varandra. Deras mål är att utrota den andra rasen. Vampyrkrigaren Selene (Beckinsale) upptäcker att lycans är underligt intresserade av människan Michael (Scott Speedman) och bestämmer sig för att på egen hand undersöka varför. Hon känner sig märkligt dragen till honom och kämpar för att hålla honom utanför stridigheterna utan att ana vilka konsekvenser detta ska komma att få för de båda raserna.