fredag 20 juli 2012

FredagsFilmen: 50/50

Förra helgen hyrde jag och älskade maken den här filmen som jag har varit sugen på att se ett bra tag. Blev jag besviken? Tvärtom.


"50/50" handlar om Adam som är 27 år och lever ett hälsosamt liv när han får veta att han har cancer. Hans chanser att överleva är just 50%, därav titeln. För att hantera situationen tar han hjälp av sin självupptagna flickvän Rachael, sin chockade mamma, den inte alltid så smidige bästa kompisen Kyle, samt terapeuten Katie. Adam är hennes tredje patient - någonsin.

Som jag har förstått det så bygger den på en sann historia. Adam (Joseph Gordon-Levitt) är byggd på manusförfattaren Will Reiser och Seth Rogen spelar sig själv i rollen som Kyle. Det var Rogens förslag att Reiser skulle skriva en film om deras upplevelser under Reisers sjukdom.

Filmen klassas ofta som en komedi, och visst skrattar man ibland, särskilt när Seth Rogen är med i bild. Jag skulle dock mer vilja kalla den ett drama med komiska inslag. Man sitter ju inte direkt och garvar och slår sig på knäna om jag säger så. Det här är en varmhjärtad film som bjuder på glada skratt mitt i det sorgsna temat. Är man som jag så är det en god idé att vara beredd med näsdukarna. Jag grinade så snoret rann. En typisk feel good by feeling bad-film. Se den.