måndag 2 juli 2012

Boktipset: Liseys berättelse av Stephen King

Stephen Kings böcker är sällan svåra att hitta på vilket språk man än vill. Jag har läst just den här boken på engelska, men äger den även på svenska. Det exemplaret är dock signerat och jag är mycket rädd om den således.


"Liseys berättelse" är berättelsen om Lisey (nähä!) som är änka efter den firade bestsellerförfattaren Scott Landon. När hon går igenom hans papper hittar hon en skattjakt, något han kallade en 'bol'. Med denna tar Scott med henne genom alla de viktiga händelserna i deras äktenskap och Lisey förstår att det fanns en plats dit Scott gick ensam - en plats som skrämde honom och helade honom. Nu blir det Liseys tur att möta Scotts demoner, att färdas till Booyamånen.

Sedan var hon vaken och hörde sig själv mässa i mörkret, gång på gång som om det vore ett mantra: "Jag älskade dig, jag räddade dig, jag gav dig is. Jag älskade dig, jag räddade dig, jag gav dig is. Jag älskade dig, jag räddade dig, jag gav dig is."
Hon låg där en lång stund och mindes en het augustidag i Nashville och tänkte - inte för första gången - att det verkligen var ett underligt helvete att vara singel efter att ha varit dubbel. Hon hade trott att två år skulle räcka för att det underliga skulle blekna bort, men det gjorde det inte. Tiden gjorde uppenbarligen ingenting förutom att trubba av sorgens vassaste egg så att den hackade istället för skar. För allt var sig inte likt. Inte på utsidan, inte på insidan, inte för henne. Där Lisey låg i sängen som tidigare varit för två, tänkte hon att ensam aldrig kändes så ensamt som när man vaknade upp och upptäckte att man fortfarande hade huset för sig själv. Att man själv och mössen i väggarna var de enda som fortfarande var vid liv.