fredag 29 juni 2012

FredagsFilmen: Interview with the vampire

Med tanke på dagen boktips var det inte långt bort att välja filmen baserad på boken som FredagsFilmen den här veckan. Nu råkar det vara så att jag älskar boken och filmen - not so much. Jag har bara sett den två eller tre gånger och den finns inte med i dvd-samlingen.

Det var en del ilskna utrop bland fansen när det tillkännagavs vem som skulle spela vem, och författaren Anne Rice var nästan galet arg över att tvålfagre Tom Cruise skulle spela hennes älskade Lestat hon skrev boken med Rutger Hauer i tankarna - huga!) Hon gick senare ut i en tidning (var det New York Times?) och bad i en helsidesannons Tompa om ursäkt för sina tvivel. Hon var tydligen nöjd. Det var inte jag. Allra mest missnöjd är jag dock över att man gav rollen som Armand till Antonio Banderas, den svatmuskige spanjoren som började raka mustaschen när han var nio. Varför då? Jo, i böckerna beskrivs nämligen Armand som en mycket finlemmad, mycket ung och dessutom rödhårig vampyr. Läser man vidare i krönikan lär man sig att han var tonåring när han blev förvandlad och dessutom ryss.

Brad Pitt som Louis och Tom Cruise som Lestat. Kanske inte helt lyckad casting, om ni frågar mig.
Men - nu var det film vi skulle prata om! "Interview with the vampire" kom 1994 och jag satt på nattpremiären av den när det begav sig. Just precis då var jag blind av kärlek, men säg den kärlek (till en film) som är för evigt.

Filmen är alltså baserad på boken med samma namn, och återger bra vad som händer i den. Självklart är boken bra mycket bättre, men rent filmiskt så är den ändå sevärd och adaptionen är väldigt bra gjord.
Den tar sin början med att Louis (Brad Pitt) sitter i ett rum med intervjuaren Daniel (Christian Slater) och berättar om sin förvandling till vampyr, och sitt "liv" tillsammans med Lestat (Tom Cruise). I en bärande roll ser vi även Kirsten Dunst i en tidig roll som vampyrbarnet Claudia, mästerligt porträtterad och helt klart bästa prestationen i filmen.

Lite trivia - rollen som intervjuaren var egentligen rollbesatt av River Phoenix, men han dog och Christian Slater fick den i stället. Filmen är dock dedikerad till River och Christian Slater donerade sin lön till välgörande ändamål i Phoenix namn.

Utfärdar en liten varning också. Hoppa gärna över att se uppföljaren till den här, "Queen of the damned" från 2002 med Stuart Townsend som Lestat (bättre) och Aaliayh som Akasha. Den är rejält sopig och Aaliayahs svassiga rörelsemönster fick mig att ta fram skämskudden varje gång hon var i bild.