fredag 15 juni 2012

FredagsFilmen: The Hunger Games

Med den här boken färskt läst, och gillad, vill jag så klart väldigt gärna se filmen också. Eftersom jag inte direkt varit snabb här antar jag att det får vänta till dvd-släppet i höst, men jag kan nöja mig med det. Jag är nyfiken på hur man har adapterat över boken till film. Boken bygger väldigt mycket på Katniss tankar och funderingar och hon är ganska så mycket ensam i stora delar av boken. Antar att filmen är mer actionpackad, men jag kan ha fel.


"The Hunger Games" utspelas i vår framtid, i det som en gång var USA och nu är Panem. För att bibehålla sin makt över samhället anordnas varje år en tävling, Hunger Games, där en pojke och en flicka från vart och ett av de 12 distrikten blir lottade att åka till huvudstaden Capitol. Där tränas de för att möta varandra på arenan och strida tills bara en av dem är kvar levande.
I Distrikt 12 bor Katniss med sin mamma och lillasyster Prim. När Prim blir lottad att delta i spelen tar Katniss hennes plats.
Låt spelen börja!

Jag tyckte boken var spännande och lite skrämmande. Med inslag av "The Running man", "1984", "Battle royal" och de romerska Gladiatorspelen. Ska kolla in den, så småningom.