söndag 24 juni 2012

Boktipset: Sjunde juli av Jill McCorkle


Det här är en udda fågel som jag trodde att jag inte skulle kunna ha med bland mina boktips. Men se på fan! Den fanns på AdLibris! Enbart på engelska förvisso, och utan beskrivning av bokens handling, men den finns! Mitt eget vällästa exemplar har jag haft i min ägo sedan tonåren och det är ett rent mirakel att den fortfarande hänger ihop i limningen. Omläst, utlånad, nerpackad, uppackad och högt älskad. Missa den inte!

Den sjunde juli 1983, straxt efter midnatt, hamnar liftaren Sam Swett i den lilla staden Marshboro i North Carolina. I butiken där han hamnar hittas ägaren mördad. En oskyldig svart man häktas som misstänkt. Granner Weeks firar sin 83-årsdag. Flicka möter pojke. Ett barn blir fött. En katt blir överkörd. En man är otrogen. Tonåringar gör upp med sina föräldrar. En collegeflicka gör slut med sin pojkvän och hamnar i säng med polisen. Ett överklasspar ställer till med party och den verklige mördaren avslöjas.

Det här är en rolig bok, berättad i ett rasande tempo och med glimten i ögat. Det är en satir över småstadslivet, samtidigt som den är en kärleksförklaring till detsamma.

Sam Swett sitter fortfarande kvar framför fönstret på Marshboro Hotel, med en Kleenex som han hittat i byrålådan inrullad i skrivmaskinen; han måste skriva ner det han har varit med om innan han slocknar. Det blir bara svårare och svårare att minnas vad som hänt. Vad gör han här, i det här rummet med de spruckna gröna väggarna och en spottande fräsande luftkonditioneringsapparat som fläktar ungefär lika mycket som en tvååring som blåser ut ett ljus?