onsdag 11 april 2012

Mellis!

Idag bakade jag mellis till barnen (och mig själv). Tyckte jag att de kunde få så här första dagen efter det extra långa påsklovet. (Slapp höra dem bråka med varandra flera timmar idag - hallelujah!) Jag bakade scones som jag serverade med min egen "not at all clotted cream" och jordgubbsmarmelad. Hur gott? Väldigt.


Receptet på sconsen har jag fått från min vän K som är hemmahörande på det södra halvklotet. Måtten är därför inte metriska, jag har turen ett ha ett mått som är märkt med "cups". 1 cup är ungefär 2,5 dl och det är så jag brukar måtta annars.

Scones Australia

2 cups vetemjöl med bakpulver (5 dl)
1 nypa salt (kryddmått ungefär)
1 tsk socker
30 g kylskåpskallt smör
1 tsk bakpulver, 2 om du använder vanligt vetemjöl
1 cup mjölk (2,5 dl)

Värm ugnen till 225 grader, smörj en plåt eller klä den med bakplåtspapper.

Sikta ihop mjöl, sal, socker och bakpulver. Smula sönder smöret i mjölblandningen, det ska bli helt finfördelat i mixen. Häll över mjölken och jobba snabbt ihop till en klibbig deg.
Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Platta ut den eller kavla den till 2 cm tjocklek.
Ta ut scones med ett glas till exempel, som när man gör pepparkakor, och lägg dem på plåten. Grädda i mitten av ugnen 12 - 15 minuter tills de är gyllenbruna.

Godast varma, går bra att frysa och värma.

"Not at all clotted cream"

2 dl vispgrädde vispas riktigt hårt tills den snudd på skär sig och blir smör. Av det som blir kvar gör man förslagsvis smör, bara att vispa tills det vätskar sig och salta. Plättlätt.

För säkerhets skull skickar jag med ett recept på riktig clotted cream också. Det är en krånglig historia men någon gång ska jag ge mig på det, till nästa bokcirkel kanske? (Recept lånat från Mia Öhrns bok "Mitt eget kafé".)

Clotted cream

8 dl vispgrädde

Häll grädden i en vid skål som tål värme. Sätt denna över sjudande vattenbad i 1½ timme. Skålen med grädde får inte röra vattnet och vattnet får inte koka. När ett gulaktigt lager bildats på ytan låter man grädden svalna i bunken innan den sätts in i kylskåpöver natten.
Skilj av det tjocka lagret clotted cream dagen efter. Är den lös kan man låta den rinna av i kaffefilter tills den  blir tjock och krämig. Förvaras kallt.