fredag 27 april 2012

FredagsFilmen: The woman in black

Skräck är inte min favoritgenre, men jag kan stå ut. Ibland vill jag till och med gärna se, nästan lite bara därför att. Jag tror att veckans FredagsFilm är en sådan skräckis som jag vill se bara därför att. Bara därför att jag vill se Daniel Radcliffe spela någon annan än Harry Potter till exempel. Jag såg första trailern på den här filmen sent förra året, och redan då blev jag lite kissnödig och svettig i armhålan. Den känslan har inte gått över - jag blir på allvar rätt så skitskraj av den här, men så är jag rätt så lättskrämd också.


Jag valde den här som veckans FredagsFilm för att "The woman in black" har svensk premiär ikväll. Om man bor någon annanstans än i Örebro. Här får vi vänta. Tills den kommer på dvd kan jag tänka mig. Sedan Filmstaden blev i stort sett enda källan till biofilm i den här staden, får vi hålla till godo med Hollywooddravel. (Kvällens premiärer i Örebro är "The Avengers" och "The lucky one".) Alltså blir det ingen Hammerfilm* för mig ikväll.

Filmen handlar om en ung advokat, änkling, som reser till en avlägsen by för att slutföra dödsboet från en klient och sälja hennes gamla hus. Byns invånare försöker få honom att lämna platsen, men han vägrar. Snart upptäcker han att huset är hemsökt av en hämndlysten kvinna klädd i svart. Spooky!

* Hammerfilms är välkända för sina skäckfilmer och ligger bland annat bakom de klassiska Dracula-filmerna med Christopher Lee som Dracula. De var även med i produktionen av "Let me in", den engelskspråkiga versionen av "Låt den rätta komma in".