fredag 6 april 2012

FredagsFilmen: Jesus Christ Superstar

Jag hade såpass roligt med mitt filmtema under mars månad att jag funderade på hur jag skulle använda det igen, utan att för den skull göra det här till en filmblogg. Eftersom jag gillar alitterationer bestämde jag mig för följande - FredagsFilmen. Här kommer jag ta upp filmer jag rekommenderar, men även filmer jag är nyfiken på. Sådant som är på gång som jag vill se eller sådant som funnits ett tag och som jag ännu inte sett fastän jag vill. Det kommer handla om film helt enkelt.

Den här fredagen är det ju inte vilken fredag i högen som helst, utan det är långfredag. Vad passar då bättre än att tipsa om en film om Jesus? Ingenting tror jag nog. Funderade ingen lång stund innan jag bestämde att det skulle bli rockoperan "Jesus Christ Superstar" från 1973.


Filmen handlar om Jesus sista vecka i livet, och jag antar att jag inte behöver säga så mycket mer om handlingen än så. Det här kan vi. Det börjar med Jesus intåg i Jerusalem och slutar med korsfästelsen, vilket gör den till en utmärkt långfredagsfilm. Det intressanta är att Judas får en ganska stor roll i det här passionsspelet, det handlar inte enbart om Jesus utan man får ganska tätt följa Judas och hans besvikelse över Jesus och hur han tar beslutet att förråda honom. Parallellt med Judas inre kamp får vi även inblick i Jesus ångest över vad som komma ska.

Nu var det ganska länge sedan jag såg den här filmen senast, så mitt minne kanske är lite suddigt. Minns dock att jag har svårt att inte fälla en eller skitmånga tårar när jag ser den här. Jag tycker skådespeleriet är fantastiskt och framför allt då Ted Neely som Jesus och Carl Anderson som Judas gör fantasiska rollprestationer här. Musiken är skriven av Andrew Lloyd Webber (som jag skulle kunna skriva ett helt hyllningsinlägg om) med sångtexter av vapendragaren Tim Rice. Det kan liksom inte bli fel.