måndag 9 april 2012

100 frågor och svar.

Hittade den här hos Katta Kvack och bestämde mig för att sno den. Jag gillar listor. A lot.
1. Hur gammal är du om fem år?
Om exakt 5 år är jag 45, men kommer snart fylla 46. 
2. Vem tillbringade du minst två timmar med i dag?
Min familj. Förutom en tripp till Ica har jag varit värsta hemmagrisen idag. Dock har barnen varit på bio (Lorax) så hela dagen har jag bara spenderat med älskade maken.
3. Hur lång är du?
171 cm. Tror jag...
4. Vilken är den senaste filmen du sett?
"Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet" var fredagsmyset och sålunda senast sedda.
5. Vem ringde du senast?
Det var nog mamma och pappa. Hatar att ringa - skulle vilja kalla det för telefonfobi. Sådär obra när man söker jobb.
6. Vem ringde dig senast?
Svärmor faktiskt. Hon är fin hon, min svärmor. Svärfar också.
7. Hur löd det senaste sms:et du fick?
"587 Karlstad". Jag platespottar ihop med mamma och pappa...
8. Föredrar du att ringa eller skicka sms?
Ja... Eftersom jag hatar att ringa anser jag att sms-et uppfanns åt mig.
9. Är dina föräldrar gifta eller skilda?
Gifta. Guldbröllop i höst.
10. När såg du senast din mamma?
I onsdags när vi hämtade hem våra barn som spenderat några timmar där.
11. Vilken ögonfärg har du?
De är lite käck blandade bruna och gröna.
12. När vaknade du i dag?
Vilken av gångerna? Straxt innan 8 vaknade jag sista gången, fast i en björnkramssked och svettig som om jag var i en bastu. Det finns gränser för hur mycket gos jag pallar med.
13. Vilken är din favoritjulsång?
Dött lopp mellan "O helga natt" och "Gläns över sjö och stand". Gråter av båda två.
14. Vilken är din favoritplats?
Jag hittar nya hela tiden, men jag har ett ställe i Kilsbergen jag vill besöka minst en gång varje sommar bara för att meditera en stund.
15. Vilken plats föredrar du minst?
Gynekologstolen...
16. Var tror du att du befinner dig om tio år?
Jag hoppas att det inte så annorlunda mot vad det är nu. Förutom arbetslösheten trivs jag bra.
17. Vad skrämde dig om natten som barn?
Hade en återkommande mardröm om att flytta saker som jag alltid kunde ana innan att den var på gång. Spooky!
18. Vad fick dig verkligen att skratta senast?
Jag hade väldigt trevligt hos svärföräldrarna igår och jag tar för givet att jag skrattade även om jag inte minns det.

19. Hur stor är din säng?

Dubbelsäng på 180 cm.
20. Har du stationär eller bärbar dator?
Min är bärbar, men det finns en stationär i huset.
21. Sover du med eller utan kläder på dig?
Med. 
22. Hur många kuddar har du i sängen?
Fyra. Två är mina, två är makens.
23. Hur många landskap har du bott i?
2. 
24. Vilka städer har du bott i?
Stockholm och Örebro.
25. Föredrar du skor, strumpor eller barfota?
Barfota på sommaren, skor resten an året.
26. Är du social?
Om!
27. Vilken är din favoritglass?
Ben & Jerrys Half baked, eller någon jag gör själv i min glassmaskin.
28. Vilken är din favoritefterrätt?
Ungefär vad som helst med choklad!
29. Tycker du om kinamat?
Ja. Det gör dock inte älskade maken, så det äter jag nästan aldrig. Tyvärr.
30. Tycker du om kaffe?
Helt okej, men jag föredrar te.
31. Vad dricker du till frukost?
Te.
32. Sover du på någon särskild sida?
Vänster.
33. Kan du spela poker?
Nej huvvaligen. Det har jag aldrig brytt mig om att lära mig.
34. Tycker du om att mysa/kela?
Jo tack, men jag är mån om mitt utrymme när jag ska sova. Tycker mycket om att hålla handen.
35. Är du en beroendemänniska?
Jag inbillar mig det ja.
36. Känner du någon med samma födelsedag som din?
Japp. Har till och med låtsastrillingar, för det måste det väl vara om man känner ett tvillingpar som är födda samma dag? Sedan känner jag två till som är födda samma dag men andra år också.
37. Vill du ha barn?
Jag har tre och är väldigt nöjd med det. Inga fler tack.
38. Kan du några andra språk än svenska?
Engelska är jag en fena på.
39. Har du någonsin åkt ambulans?
Ja, fast det var inte jag som var patienten utan Lilla E som fått en kopp kaffe över sig. Allt gick dock bra.
40. Föredrar du havet eller en bassäng?
Svarar bassäng där, men jag är en badkruka. Allra mest föredrar jag badkar.
41. Vad spenderar du helst pengar på?
Nagellack och böcker.
42. Äger du dyrbara smycken?
Har två ringar på vänstra ringfingret som är dyrbara för mig på mer än ett sätt.
43. Vilket är ditt favoritprogram på tv?
Älskar tv. Se detta inlägg.
44. Kan du rulla med tungan?
Japp.
45. Vem är den roligaste människan du känner?
Det blir nog Penko det. Han är sjukt störd och får mig att flabba mest hela tiden. En sådan människa måste man bara älska.
46. Sover du med gosedjur?
Har några runtomkring sängen, men inte så jag anser att jag sover med dem.
47. Vad har du för ringsignal?
Någon högljudd sak som följde med mobilen.
48. Har du kvar klädesplagg från då du var liten?
Jag tror det finns något hemma hos mamma, men jag är inte helt säker.
49. Vad har du närmast dig just nu som är rött?
En filt över fötterna, med vita prickar på.
50. Flirtar du mycket?
Nej.
51. Kan du byta olja på bilen?
Varför skulle jag lära mig det när jag inte ens kör bil?
52. Har du fått fortkörningsböter någon gång?
Kör inte bil för att jag inte har något körkort. Alltså kan jag inte få fortkörningsböter. 
53. Vilken var den senaste boken du läste?
Senaste boken jag läste klart är "Bumerang" av Tatiana de Rosnay. Senaste boken jag läste i är "Flickan med glasfötter" av Ali Shaw.
54. Läser du dagstidningen?
Kan jag inte påstå. Kollar på nätet.
55. Prenumererar du på någon veckotidning?
Enda tidningen jag får hem är "Allt om mat". Vägrar släppa den och kastar mig över den när den kommer i brevlådan.
56. Dansar du i bilen?
Eftersom jag enbart är passagerare så händer det, men mest sjunger jag.
57. Vilken radiostation lyssnade du till senast?
P3 i bilen när jag och älskade maken åkte till Ica, men vanligen lyssnar jag inte på radio.
58. Vad var det senaste du krafsade ner på ett papper?
Ingredienserna på kryddblandningen "Italiensk salladskrydda" för att bevisa för älskade maken att jag kan göra något godare själv.
59. När var du i kyrkan senast?
På Lilla E:s Luciakonsert i december. Oj så rörd jag blev!
60. Vem var din favoritlärare på högstadiet?
Min lärare i franska och engelska. Han var kanonbra!
61. Hur länge har du campat som längst i ett tält?
Vi campade en hel del när jag var liten så jag skulle inte bli ett dugg förvånad om jag spenderat två veckor eller så i tältet. 
62. Vem var det som senast gjorde något extra speciellt för dig?
Min pappa som lärde mig och älskade maken hur man ska beskära fruktträden. Nu kan jag själv! Och älskade maken som klippte klart det ena när jag inte var hemma.
63. Vad lyssnar du på just nu?
"Sjukhuset" på TV3 och de minsta barnen som spelar Uno.
64. Har du varit med i tidningen?
Ja, när mamma och pappa vann en resa till USA när jag var liten och när jag gifte mig. 
65. Vad är det konstigaste du ätit?
Lakritsal inrullad i ost. Ett exempel på när två goda saker inte blir gott i kombination. Jag höll på att spy. Och det var min egen idé.
66. Vem såg dig naken senast?
Älskade maken. And he liked it!
67. Vad är det för färg på din tandborste?
Lila.
68. Hur imponerar man på dig?
Genom att vara snäll. Snälla människor är imponerande.
69. Vem ringer du när du är arg/ledsen?
Älskade maken, mamma, H eller Perny.
70. Har du någon piercing?
Hålen i öronen har läkt igen men jag planerar att ta om dem. Har även haft piercad navel, men det var läääääänge sedan.
71. Din största vinst?
Älskade makens hjärta. 
72. Civilstånd?
Gift.
73. Vilka hemsidor besöker du dagligen?
Facebook, diverse tidningar, Tradera, diverse shoppingsidor och en massa bloggar.
74. Är du fåfäng?
Oftast inte, men jag är lite nojig över ögonbrynen och naglarna.
75. Ångrar du någonting du gjort?
Självklart gör jag det. Men jag har slutat gräma mig för det går liksom inte att göra det ogjort.
76. Hur gammal är din pappa?
Han är 72, men ska fylla 73. 
77. Vilket är ditt drömjobb?
Jag önskar att jag kunde försörja mig på yogan, för det älskar jag verkligen.
78. Finns det något du verkligen skulle vilja göra men inte haft tillfälle, tid eller råd till?
Utbilda mig till massör och manikyrist och hudvårdsterapeut.
79. Vad har du haft för husdjur under ditt liv?
Massor med fiskar, två guldhamstrar, 2 undulater som dessutom fick några omgångar ungar vi sålde + en undulat till jag hade när jag flyttade hemifrån, 2 marsvin och sammanlagt 4 katter. Fast inte samtidigt.
80. Berätta tre saker som dina läsare antagligen inte vet om dig?
Jag är en gammal nagelbitare, jag lider av tinnitus och är ljudöverkänslig och ett av mina barn har en diagnos.
81. Svär du ofta?
Bajsar björnen i skogen? Klart jag gör.
82. Sverige när det är som bäst?
Hela tiden. Det är ett vackert land. Jag delar gärna med mig. Fast det är ju trist med all den där snön, även om den är vacker den med.
83. Kan du åka slalom?
Nej. Tänker aldrig lära mig heller. 
84. Vad har du ätit i dag?
Yoghurt med müsli, påskgodis, macka, lasagne.
85. Vad har du för utbildning?
Utbildad lärare i Livsyoga. 
86. Vilken kroppsdel är du mest nöjd med?
Mina ögon. Brukar få beröm för dem också.
87. Vilken kroppsdel är du minst nöjd med?
Magfläsket är kanske inte så snyggt.
88. Vilken är din bästa egenskap?
Jag inbillar mig att jag är snäll och hoppas det stämmer.
89. Vilken är din sämsta egenskap?
Jag är nog lite lat. Eller förresten kan vi nog stryka "nog" i den meningen.
90. Nämn två historiska personer som intresserar dig?
Elisabeth I av England och William Shakespeare.
91. Saknar du något?
Ett jobb. Gärna på en gång eller omedelbart.
92. Är det viktigt att fira födelsedagar?
Absolut! Jag älskar att få presenter.
93. Vad gör dig ledsen?
Barn som far illa. Fy så jag kan gråta då.
94. Vad gör dig glad?
Frukost på sängen, kyssar, kramar, hårgos och allra mest de tre orden "jag älskar dig".
95. Har du varit gift eller förlovad?
Först var jag förlovad med älskade maken, nu är jag gift med honom.
96. Vad ska du göra i helgen?
Bokcirkel, mamma fyller år och så hoppas jag vi hinner med en mysig promenad på söndagen.
97. Vad är det knasigaste du gjort?
Det var jag som friade en decemberkväll 1998 när jag varit tillsammans med älskade maken i 6 dagar. Det gick ju bra.
98. Vad har du för laster?
Chips och nagellack.
99. Vem är din förebild?
Mamma.
100. Vad ska du göra när du svarat klart på alla frågor?
Brygga en kopp te och surfa lite till.