söndag 11 mars 2012

Final(ly)!

Visst är jag medveten om att det var ett visst spektakel på tv igår, jag bevittnade det liksom. Svårt att undvika det med två mellogalningar i familjen, och de ska ju också ha kul. Personligen tycker jag att årets finalbidrag höll en ganska jämn nivå av kass, med några undantag. Ett av de undantagen vann igår.

Personlig reflektion av bidragen i den ordning de placerade sig.

  1. Loreen - "Euphoria": Min absoluta favorit och har så varit hela tiden. Ett vackert bidrag om än inte så catchy. Tror den kan bli en flipp i Baku, men den kan även floppa totalt. Nästan så det är spännande. Fick Lilla E:s röst.
  2. Danny - "Amazing": Bättre än i deltävlingen för nu hördes han. Vet inte om jag tycker scenframträdandet var så värst spektakulärt. Har redan sett det i "Tron" och så tycker jag att scenkläderna hade rejält ful passform. Ändå min näst största favorit. 
  3. Ulrik Munther - "Solidiers": Jag avskyr munspel. Jag avskyr kepsar. Jag avskyr ärmlösa kavajer. Jag tycker låten var slätstruken och allmänt trist. Kisspaus.
  4. David Lindgren - "Shout it out": Min tredje favorit. Jädrar vad glad han var! Hade varit extra kul om brallorna spruckit. 
  5. Molly Sandén - "Why am I crying?": För att du skriksjunger en låt om att göra slut med Eric Saade? Nej tack.
  6. Top cats - "Baby doll": Lite knäckande att vakna med just den här i hjärnan idag. Jag gillar inte rockabilly. Det gör tydligen Chilipojken för här lade han sin röst.
  7. Dead by April - "Mystery": Det kunde man ju räkna ut med lilltån att growl inte skulle gå hem i stugorna. Helt okej, men det förstod man väl ändå ganska snabbt att den inte skulle få någon höjdarplacering.
  8. Thorsten Flink & Revolutionsorkestern - "Jag reser mig igen": Växer och blir bättre varje gång jag hör den. Ingenting jag vill ska representera Sverige för det. Låter väldigt mycket Imperiet om det hela. När Gina drog det där skämtet om att Thorsten ramlat men reste sig igen skrattade jag så att jag var tvungen att ställa ifrån mig min tekopp. Säger kanske något om hur pigg jag var igår.
  9. Lisa Miskovsky - "Why start a fire?": Att den här hamnade så långt ner tycker jag är obegripligt. Inte för att den var någon favorit, men ändå. Låter som Kate Bush lite grann.
  10. Björn Ranelid ft. Sara Li - "Mirakel": *insert evil laughter here* Fy fan vad skadeglad jag blir av denna sistaplacering! För fy fabian vad denna låt/poetry slam suger. Däremot kan han gärna få återkomma som textförfattare - låt bara bli att ställa dig själv på scenen nästa gång.