lördag 31 mars 2012

Dagens filmtips: Young Frankenstein

Jag har ett onödigt stort center i hjärnan där jag lagrar filmcitat. Citat som jag sedan droppar när helst jag anser det vara mer eller mindre lämpligt, för sådan är jag. En film jag lagrat massor av citat från är den helt underbara komedin "Young Frankenstein" från 1974 - eller "Det våras för Frankenstein" som den fick heta på svenska eftersom Mel Brooks står för regin. Här har han gett sig i kast med den klassiska skräckfilmen från tidigt 30-tal, främst då "Frankenstein" och "Frankensteins brud", och förvandlat dem till en skratta-högt-komedi.


Marty Feldman (Igor), Cloris Leachman (Frau Blücher), Gene Wilder (Dr.Frankenstein)
 och Teri Garr (Inga).

Den unge neurokirurgen Fredrick Frankenstein ("It's pronaounced 'Fronkensteen'") blir kallad till sin farfars slott i Transylvanien för att göra upp hans testamente. Alla hans försök att skaka av sig fördomarna kring sin farfars gärning går om intet när han finner dennes manual i hur man återupplivar en död människa. Han bestämmer sig för att gå i farfars fotspår och skapar det kärlekstörstande Monstret (Peter Boyle).

Ja - så var mars månad slut och därmed mitt filmtipsar-tema. Jag har dock haft så roligt med det, samt att det fortfarande finns en uppsjö filmer jag inte har tipsat om, att jag har en och annan plan för hur jag ska kunna filmtipsa även i fortsättningen, på en lite mer regelbunden basis.