fredag 9 mars 2012

Dagens filmtips: Terminator 2 - Judgment day

Nämen! En uppföljare! Jo, för i det här fallet är faktiskt uppföljaren bättre än den första filmen. Det är ovanligt, men det händer. Och då är inte direkt "Terminator" (1984) dålig, det är bara det att den här är bättre. Det här är även den film som en gång i tiden katapulterade in mig bland actionfilmerna som jag trodde att jag inte tyckte om. Jag trodde jag gillade snuttiga kärleksfilmer och dramatiska kostymfilmer. Och det gör jag - också.

Vi lämnar alltså rymden och tittar istället på en science fiction som utspelar sig på jorden. En med häpnadsväckande effekter, eld, metall, skjutvapen och stolpigt skådespeleri. Ingen kan väl direkt anklaga Arnold Schwarzenegger för att vara en stor skådespelare direkt, men underhållande - absolut.



Arnie återvänder alltså till rollen som en cyborg från framtiden, modell 101. Förra gången var han utsänd för att döda Sarah Connor (Linda Hamilton) innan hon födde sin son, cyborgernas motståndare John Connor (Edward Furlong). Den här gången är han dock sänd tillbaka i tiden för att försvara John som barn mot en ännu mer avancerad cyborg än han själv - T-1000 (Robert Patrick).
Samtidigt så finns ju ändå det där hotet hängande över hela mänskligheten, den att maskinerna en dag ska ta över världen och snudd på utplåna människorna. Finns det något sätt att stoppa den utvecklingen eller är mänskligheten förlorad?


Filmen vann några mycket välförtjänta Oscarsstatyetter för sina specialeffekter. När filmen kom var den helt banbrytande och den håller fortfarande. Hur många gånger jag än ser den så tröttnar jag inte på den. Den är helt enkelt en klassiker. Jag tycker även att den är bättre i sin originalform än i directors cut, men det är ju jag det...

Filmens bästa replik?
"Are you calling moi a dip shit?"