torsdag 1 mars 2012

Dagens filmtips: So I married an axe murderer

Tänkte jag skulle liva upp min (rätt så dystra) blogg denna månad, med ett filmtips om dagen. Och jag börjar med en komedi. Och inte vilken komedi som heslt utan den helt hysteriskt roliga "So I married an axe murderer", eller som den fick heta på svenska, "En brud på hugget". larvig svensk titel, jag vet - men låt er inte luras. Det här är en lysande komedi.


Låt er inte heller luras av av huvudrollen spelas av Mike Myers, för här lyckas han faktiskt hålla sig på en bra nivå och spelar inte över a la Austin Powers, trots att han spelar sin egen pappa. De bitarna är förresten de bästa, han är galet rolig som den skotske fadern till Charlie Mackenzie, filmens huvudperson.

Charlie är den ständige ungkarlen i jakt på kärlek, det är bara det att det är något fel på all kvinnor han träffar. En stal hans katt, en jobbar för maffian och en annan luktar soppa. Allt detta verkar dock ändras när han träffar Harriet (Nancy Travis) som driver sin egen slakteributik. Hon är ju både snygg, smart och sexig och Charlie bestämmer sig för att sluta leta fel och istället ge sig hän. Vad är det värsta som kan hända?


Vid några tillfällen i den här filmen får vi se Charlie på scen, läsandes sina dikter till jazziga toner. Han återkommer ständigt till sina "Woman, woman, woman"-dikter, och den som är med i filmens inledning ser ni i klippet ovan.

I andra roller ser vi Anthony LaPaglia som Charlies bästis Tony, Amanda Plummer som Harriets syster Rose och Brenda Fricker som Charlies mamma.

Den här filmen tillhör mina och älskade makens favoriter och vi citerar ständigt från den.