tisdag 27 mars 2012

Dagens filmtips: Grosse Pointe Blank

Här kommer en film jag tipsat om förut, och varför inte - den tillhör mina absoluta favoriter, och inte bara för att mitt ögongodis John Cusack är med. Det här är en svart komedi med en lätt skruvad intrig och massor av bra musik på soundtracket. Tyvärr fick den en sanslöst larvig titel på svenska, "Även en lönnmördare behöver en träff ibland", så jag håller mig till originalet - "Grosse Pointe Blank".


Minnie Driver och John Cusack i "Grosse Pointe Blank" (1997)

Martin Blank (Cusack) är en frilansande lönnmördare som tappat intresse för sitt yrke. Han bestämmer sig för att göra ett sista jobb, som råkar vara i den stad han växte upp, staden han lämnade 10 år tidigare och där det nu ska hållas en skolåterträff. Han går dit med flickan han aldrig kunnat glömma (Driver) i ett försök att börja om med henne, men kvällen utlöper inte riktigt så som han hade hoppats.

I mindre roller ser vi även Dan Akroyd som en rivaliserande lönnmördare som vill att Blank ska ansluta sig till en sorts fackförening han håller på att skapa, Joan Cusack som Blanks sekreterare, samt Jeremy Piven som Blanks gamla bästis Paul.