tisdag 20 mars 2012

Dagens filmtips: Det levande slottet

Dagens filmtips är egentligen flera. Jag satt här och försökta välja bara en av Studio Ghiblis animéfilmer och fann att det var omöjligt. Att jag till sist valde att lägga fokus på "Det levande slottet" är av den enkla anledningen att det är den jag såg och älskade först. 


"Det levande slottet" (2004) (Hauru no ugoku shiro)

Anledningen till att jag överhuvudtaget tittat på Studio Ghiblis filmer är att jag har en japanskt överintresserad tonåring i huset. Hon började lite lätt med manga, gled över i animé och numera är det cosplay för hela slanten. Och om det nu står en massa roliga filmer i hennes rum, med små tecknade sötnosar på, så slutar det ju med att jag och de mindre barnen tittar vi också. Älskade maken är fortfarande delvis skeptisk, men även han gillar "Min granne Totoro" (som Lilla E kan sjunga titelmelodin till - på japanska), "Kickis expressbud" och den här, "Det levande slottet". Jag ska inte påstå att jag har sett alla filmer hon har i sitt rum, men av dem jag sett är det bara "Laputa - slottet i himlen" som jag tyckte var direkt tråkig.

Filmen är baserad på en bok av Diana Wynne Jones och sorteras in i det mycket ovanliga facket där filmen är way bättre än boken. Jag var nära att lägga ifrån mig boken men envisades med att läsa ut den fast jag tyckte den var rörig och tråkig, och väljer numera att istället njuta av Hayao Miayzakis tolkning i animéform. Så mycket bättre, om ni frågar mig.

Det handlar om Sofi, som efter en förbannelse från en häxa förvandlas från en ung flicka till en gammal kvinna. Hon lämnar staden hon bor i och ger sig ut i världen där hon stöter på det vandrande slottet där trollkarlen Hauru bor. I köket bor elddemonen Calcifer som ser att Sofi är under en förbannelse. De gör upp om att om Sofi bryter kontraktet mellan Calcifer och Hauru så ska Calcifer lyfta förbannelsen över Sofi så att hon kan bli sig själv igen.