söndag 29 januari 2012

Vardagsmiddagar vecka 4

Avslutar detta mattema en dag när yngsta barnet kräks upp allt hon får i sig. Inte precis en aptithöjare för övriga av husets invånare heller. Men innan Lilla E blev sjuk så har vi hunnit med en massa skoj - tripp till badhuset, kalas, sprutor, planering för konsertbesök - och så har vi ätit. Det här närmare bestämt.

Måndag: Falukorv med spagetti

Jag tar för givet att ni vet hur stekt falukorv och spagetti med ketchup ser ut. Jag tar även för givet att ni vet hur man lagar till det.


Tisdag: Urmakarpasta Laktovegetarisk

Den här rätten kallas för Urmakarpasta i huset då inspirationen från den kommer från min svägerska. Som är urmakare och vegetarian.
Koka pasta. Servera denna pasta med kidneybönor, fetaost och röd pesto. Klart!
Det här är superenkelt och supergott. Det är något med kombinationen av smaker och konsistenser som gör det här till den fulländade rätten. Den leker på hela smakpaletten. Och kräver ingen arbetsinsats alls. Win win.

Onsdag: Kanelkyckling med ris

Ett recept som redan figurerat på bloggen. Här.


Torsdag: Shepherd's pie, sallad

Jo, man gör alltså en köttfärsröra. Typ en köttfärssås men lite torrare. Jag hade dessutom i morot i färsen. Älskade maken tyckte det kunde ha varit gott med ärter i också, men jag är tveksam till att barnen hade uppskattat det. Dessutom hade jag inga ärter hemma.
Köttfärsröran lade jag i botten på en ugnsfast form och bredde sedan över ett (generöst) lager hemlagat potatismos som jag rev ner en ansenlig mängd parmesanost i. Sedan skjuts in i 225 grader varm ugn tills moset fått fin färg. Inte svårt, men lite tidsödande om man gör alla moment själv. Man kan ju fuska med pulvermos och sådär, men eftersom jag tycker pulvermos är skitäckligt så vägrar jag ta just den genvägen. Däremot dömer jag ingen - du gör som du vill.


Fredag: Tandoorilax med ris och broccoli

Fisk? På en fredag? Jajemensan. Och sedan fredagsmys till efterrätt.
Tandoorilax är en sådan där jättelätt rätt att ta till. Man blandar bara 1 dl matlagningsyoghurt med tandooripasta, vår kommer från Pataks. Salta och peppra på laxfilé, bred tandooriyoghurten över och tillaga i supervarm ugn (grill + högsta värme) 10 minuter eller så, tills fisken fått vacker färg. Servera med ris, ångkokt broccoli och sås. Jag gjorde vår på 1 dl matlagningsyoghurt (och så var den burken slut), en skvätt citron, en liten klyfta vitlök, salt och peppar.