lördag 21 januari 2012

Plejader och Potensgivare

Så var det nytt år och dags för ännu en träff med Plejaderna. Ja alltså, läsecirkeln. Vi heter så. Denna gång träffades vi hemma hos Tant Barbro i hennes nya lägenhet för att diskutera hennes val av "Potensgivarna" av Karin Brunk Holmqvist.


En sak vi kunde enas om var att det här var en gullig bok. Tanterna i centrum, Tilda och Elida, känns ack så söta och gulliga. Sådär som man föreställer sig en mormor i en gammal sagobok ungefär. Sedan gled vi isär och gav spridda betyg - allt från 2 till 4,5. Medlet blev 3,2 den här gången.

En av oss fick vibbar från Twilight Zone och satt bara och väntade på twisten där det skulle gå åt helvete för de båda gummorna. En annan satt och skrattade högt åt alla turer, vissa av oss tyckte det kändes fullkomligt osannolikt att tanterna skulle välja att bo med så dålig standard i dagens samhälle, medan vissa av oss tyckte att det kändes fullkomligt naturligt att vissa valde det. Gå på utedass mitt i vintern. Nej tack.

Boken kunde även ha behövt en och annat omgång till i redigeringsmaskineriet för hallå! Tempus! Det var en salig blandning av dåtid och nutid, ibland i samma mening. När jag skulle ta ett exempel hittade jag ett direkt när jag öppnade boken på måfå, så vanligt förekommande är det. Störde mig något enormt på det.

Nästa gång blir de svensk skräck. Perny har valt "Döden på en blek häst" av Amanda Hellberg. Spännande!