onsdag 4 januari 2012

Funderingar kring "hälsa"

Jag har fått nyhetsbrev från en av internets bokhandlar som tycker att jag ska passa på att köpa böcker om hälsa nu när de har mellandagsrea. Eftersom jag är intresserad av ämnet bestämmer jag mig för att se vad det är för böcker, och märker snabbt att de flesta har fyra bokstäver på omslaget. LCHF.

Jag är ingen anhängare av LCHF direkt, men inte heller en rabiat motståndare. Det finns säkert de som får ut alldeles förträffligt mycket av att dricka kaffe med grädde och skippa i kolhydrater, men jag kommer aldrig gå på en sådan extremdiet som LCHF är. Avsaknaden av alla kolhydrater kan i det långa loppet knappast vara bra för kroppen. Jag har till och med fått lära mig att om man avstår kolhydrater och fett så kan inte proteinerna man äter göra sitt jobb, alltså reparera och bygga upp celler, de blir liksom upptagna med att göra det fettet och kolhydraterna skulle göra. Jag vet inte hur det är med dig, men jag är i varje fall uppbyggd av celler och jag vill gärna att de ska vara friska och fina.

Everything in moderation, heter det ju. Och den enkla matematiken om man vill gå ner i vikt är att göra av med mer energi än man tillför. Alltså att röra på sig. Och för mig är det vad hälsa är - rörelse. Och att må bra inuti. Jag behöver gå ner en del, det vet jag, och jag behöver det för att det finns en massa cancer, diabetes och hjärtsjukdom i släkten och mina överflödskilon inte direkt är jämt fördelade över kroppen. Jag kommer äta en och annan kaka, lite godis, lite chips, ta ett glas vin eller två och inte må dåligt över det. För om man mår dåligt över det man äter på ett psykiskt plan, det är då det blir problem.

Så nej - jag anser inte att jag har dålig karaktär om jag äter en tårtbit eller att jag ska behöva ha skuldkänslor över det. Jag anser att jag åt en bit tårta för att det var gott och idag äter jag inte tårta. För man ska inte äta tårta varje dag. Eller chips, som är min stora last.

Äta bättre mat och röra på mig mer - det ska bli min metod. Återkommer med resultatet senare.