torsdag 29 december 2011

Topp 10 böcker 2011

Inte på länge har jag haft ett sådant skitår vad gäller vad jag har läst. Jag som brukar vara bra på att välja bra och spännande böcker har fiskat upp det ena bottennappet efter det andra. Således var det inte helt lätt att sammanställa årets topp 10 och i denna återfinns endast 4 böcker/bokserier som fick betyget 5. 4 fick 4 och två fick 3 och är mer med på listan som hedersomnämnanden. 

Inte i någon som helst rangordning, och med ett citat från läsedagboken som bihang.


"Harry Potter and the half-blood prince" av J.K. Rowling Betyg 4/5. 
Man kan ju tycka att det här är en väldigt lång berättelse för att nå ett klimax, men det måste få ta tid. Mycket som ska etableras, och en biperson som ska brottas med sitt samvete.
(Är det inte märkligt att jag ännu inte har läst sista delen fastän den här var utläst i början på januari? Kan ju i och för sig bero på att den varit utlånad till mer än en person under större delen av året.)


"Utan ett ord" av Linwood Barclay. Betyg 4/5. Läsecirkelbok vald av Å. 
Bra story men kanske inte alltid så bra skriven. Ändå - jag satt och hoppade i iver att få läsa ut den här. Bara ett kapitel till...


"Överenskommelser" av Simona Ahrnstedt. Betyg 5/5 och årets bästa bok. 
En bokslukarbok. Sida efter sida fylld av passion, missförstånd och orättvisor. Jag var frustrerad så jag svor högt flera gånger. En bok att läsa igen.


"Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap" av Mary Ann Shaffer. Betyg 5/5.
Högsta betyg trots att det är en brevroman, en stil jag vanligtvis inte uppskattar. Väldigt levandegjorda karaktärer, så pass att man ibland glömde att det inte var på riktigt utan hittepå alltsammans.


"Oväntat besök på Star Street" av Marian Keyes. Betyg 5/5.
Det är humor blandat med värme blandat med sorg blandat med klokskap blandat med rena rama fakta blandat med kärlek och passion och livsvilja.


"Vampire Academy-serien" av Richelle Mead. Betyg 3-5/5, 5/5 för hela serien.
Vampyrtemat känns mest som ett sätt att få en etikett på karaktärerna, ge det en fantasytouch. För det är ju inte blodtörst som man är van vid. Vill man ha det ska man nog läsa något annat. Nej, det här är en bokserie om vänskap, kärlek (med förhinder), att växa upp och finna sin roll. En ungdomsromanserie som man helt klart kan älska även om man är en 40-årig tant. Tydligen.


"Sarahs nyckel" av Tatiana de Rosnay. Betyg 4/5. Läsecirkelbok vald av H.
Feel good by feeling bad... Det blir gärna så när det handlar om andra världskriget, om judar, om barn. Irriterar mig dock på huvudkaraktären Julia. Hon känns slätstruken och jag skiter faktiskt i hennes historia, det är Sarahs berättelse jag vill ha.


"Vindens skugga" av Carlos Ruiz Zafón. Betyg 4/5.
Jämför med "Ängels lek" av samma författare, som utspelar sig innan den här, men som är skriven efter. Och som är så mycket sämre. Här får vi en tajtare berättad historia, striktare språk, inte så många poänglösa beskrivningar och och personer. Här har alla sin roll, inga sidospår och utsvävningar. Ska du välja en av dem - välj den här.


"Styggelsen" av Amanda Hellberg. Betyg 3/5.
Svensk skräck är ovanligt, men jag tycker kanske inte att det här är skräck. Mer en roman med ockulta inslag. Blev inte rädd en enda gång. Bra debut dock, jag klagar inte.
"Oförrätten" av Anders Karlgren. Betyg 3/5. Läsecirkelbok vald av Perny.
Del ett i en planerad serie deckare om Samuel Jonsson vid Örebropolisen. Nu blev det dock endast en bok, då författaren plötsligt avled endast 34 år gammal. Det färdiga manuset utgavs postumt av hans familj.
Manuset skulle ha vunnit en hel del på att ha fått en genomgång av en skicklig lektör, men då ingen författare fanns kvar i livet att ändra texten, så får vi nöja oss såhär. Tycker det var synd att han aldrig fick chansen att ge ut den medan han var i livet.