onsdag 23 november 2011

Jag ljuger

Här bredvid står det att jag just nu läser "Skära för sten" av Abraham Vergese. Det är en lögn. Kanske är det så att jag till och med ljuger för mig själv. Den ligger på nattygsbordet (eller hyllan om vi ska vara petiga) men läser den gör jag ju ju knappast. Jag har nämligen fastnat. Rejält.


Två måndagar i rad har jag satt mig ner med den och bestämt att nu jävlar i min lilla låda ska jag läsa ut den. Och sen läser jag jättemycket den dagen och sedan inget mer. För den är så långsam, på ett sätt som inte alls tilltalar mig. Inte dålig men lite - ja faktiskt - lite tråkig. Det händer liksom ingenting. Jag blir inte gripen av berättelsen, karaktärerna känns inte levande för mig. Jag känner mig ganska likgiltig inför den.

Så jag har nu, efter nästan 300 sidor och 4 veckor, bestämt mig för att lägga undan den. Kanske att jag plockar upp den senare, troligen plockar jag upp den senare, men just nu vill jag läsa något som inte är så rackarns tungrott. Något lite mer lättsamt kanske. Som jag hoppas att den bok jag valt till bokcirkeln är. Vi ska ses 10 december så det kan ju vara bra om jag läst till dess.

Jag brukar aldrig lägga undan en bok. Jag sätter nästan lite prestige i att läsa klart de böcker jag har påbörjat. Men bara i år har jag lagt fyra böcker åt sidan. Två omläsningar, en novellsamling och nu den här. Men det satt långt inne, det gjorde det.
Känner att jag har haft ett dåligt läsår i år. Hoppas 2012 blir bättre.