onsdag 19 oktober 2011

Mrs Data utvärderar

Jag är ju ingen beautybloggare, som får små rara paket i brevlådan med smink och krämer att testa och utvärdera. Jag köper sådant jag tror kan passa mig, och oftast stämmer det. Ibland blir det felköp dock, eller besvikelser av andra anledningar. 

De senaste veckorna har jag testat följande produkter, och här kommer en liten utvärdering.


Jag har problem med känslig hårbotten som lätt blir irriterad och kliar. Jag hoppades stort på det ekologiska shampot från Urtekram, oparfymerat och med bara aningens kokosdoft. Shampot löddrar inte alls mycket, eftersom det inte innehåller uttorkande sulfater. Alltså passar det här shampot min känsliga hårbotten. I teorin. I praktiken - njaaaa. Det torkar inte ut hårbottnen, men det kliar fortfarande, så jag kan inte vara 100% nöjd. Dessutom upplever jag att topparna blir lite torra och frissiga och håret tovar sig lätt.
Betyg 2,5/5. Jag vill testa något annat, men kan tänka mig att återvända.

Så fyllde man 40 och ja, det märks på hyn. Jag är yttorr med en del ytliga blodkärl och det börjar komma linjer. Så jag testade Youth Code serum från L'Oreal. Och nu vill jag inte vara utan den någonsin mer! Min hudton har blivit jämnare, huden är slätare och linjerna syns mindre. Särskilt har jag en linje vid näsan jag inte gillar, som jag upplever inte är lika tydlig längre.
2 droppar morgon och kväll, efter rengöring innan kräm. Att den dessutom kostar under 200 kronor och räcker flera månader - bara plus i kanten.
Betyg 5/5. Love it!

Nivea Pure & natural Milk & honey köpte jag i förhoppning om att den skulle kunna ersätta mitt älskade HoneyStick från The Body Shop, som utgått ur deras sortiment sedan några år tillbaka. Det kunde det inte. Det är på inga sätt ett dåligt läppbalsam, det är inte det, men det lever inte upp till mina höga förväntningar. Det känns som vilket annat läppgunk som helst och doftar inte alls så mycket honung som jag hade hoppats på. Jakten fortsätter.
Betyg 3/5.

För ett tag sedan vann jag ett hudvårdskit inne hos LipGloss Bitch. Kitet skänktes av Softskin, kommer från Mádara och är ekologiskt. Det består av Delicate cleansing milk, Deep comfort toner, Eye repair cream, Deep moisture cream samt Regenerating night cream.
Rengöringen luktar marsipan! Bara det skulle få mig att köpa den igen. Sedan att den dessutom rengör ordentligt utan att torka ut eller irritera min känsliga hud - ja, det lutar åt ett nytt köp. Betyg 5/5.
Aniktsvattnet tycker jag varken gjorde till eller från. Betyg 1/5.
Ögonkrämen gillar jag mycket. Superdryg, försvinner in i huden kvickt som attan och gör huden mjuk och smidig. Men det slår inte favoriten... Betyg 4/5
Dagkrämen har en mysko doft. Gräsmatta? Ogräsrensning? Sprita ärter? Något grönt, men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad. Den tar tid på sig att försvinna ner i huden, men väl där gör den huden mjuk. Jag är dock inte överförtjust. Betyg 2/5.
Nattkrämen märker jag knappt av, och det är positivt enligt mig. Ingen påträngande doft, ingen fet hinna i ansiktet. Den bara är där. Å andra sidan tillför den inget exeptionellt heller. Betyg 3/5.