torsdag 29 september 2011

Pasta alla Carbonara

Jag börjar med att på inget sätt ta åt mig äran för följande recept. Det är direkt saxat ur den kokboken jag använder mest just nu, nämligen Paolo Robertos "Italiensk fastfood". Oumbärlig om man, liksom jag, är galen i allt som är italienskt och då framför allt maten. Mmmmm...


Jag erkänner även att innan jag började laga Pasta Carbonara enligt det här receptet så slabbade jag ner massor av konstiga grejer i det jag kallade för carbonara. Grädde bland annat. Men - om man en gång lagat carbonara som följer så lär man sig vad en äkta carbonara är, är det grädde i är det mer en hybrid mellan Pasta al Alfredo och Carbonara.

Och - mycket viktigt - det ska vara massor av svartpeppar i en carbonara. Carbonara betyder nämligen kolarhustru och svartpepparen symboliserar små flagor av kol. Så ös på bara!

Pasta alla Carbonara (som Paolo gör den)

500 g pasta (Paolo säger spagetti, jag gör den gärna på kort pasta, som penne)

4 ägg
2 krm salt
1 msk olivolja
2 msk smör
1 vitlöksklyfta, hel
200 g bacon (eller rimmat fläsk)
5 msk färskriven parmesan
5 msk färskriven pecorino
svartpeppar

Koka pastan enligt anvisningarna på förpackningen tills den är al dente. Spara gärna lite av kokvattnet.
Vispa ihop äggen med saltet.
Värm olja och smör i en kastrull och lägg i vitlöken (hel!) och bacon. Fräs på ganska låg värme så att det mjuknar men inte tar färg, ca 5 minuter. Ta upp vitlöken och släng den (eller ät den i smyg som jag brukar göra för jag är galen i vitlök).
Häll ner den färdiga pastan i kastrullen med bacon. Rör om och ta av från värmen. Häll ner äggsmeten och hälften av osten (jag brukar faktiskt ta enbart parmesan) samt svartpeppar. Rör om tills äggen stelnar men fortfarande är krämig. Blir det för torrt kan man späda med lite av kokvattnet från pastan. Blanda sedan ner resten av osten.
Strö gärna över lite extra svartpeppar vid servering.