tisdag 20 september 2011

Färdig!

Sådärja! Nu har jag avslutat Vampire academy-serien, inte utan att jag känner ett visst mått av saknad. För även om det finns ett naturligt slut här, så finns det även en naturlig början. Men mer än så säger jag inte så har jag inte avslöjat något för någon som vill veta själv. Klart är dock att jag kommer sakna Rose. Härlig tjej!


Om man är sugen på att läsa en serie om vampyrer så ska man kanske välja några andra böcker än de här, för jag ser vampyrvinklingen som ett sätt att skapa en annan värld inuti den som är vår. Det hade kunnat vara något annat, men vampyrer är ju onekligen rätt så populära just nu så varför inte.
Till en början hade jag lite problem med vampyrbefolkningen i de här böckerna. Det handlar nämligen om tre olika typer, av olika karaktär. Rose, vår hjältinna, är dhampir. Dhampirer är halvvampyrer. Dricker inte blod. Rose har en bästis som heter Lissa, hon är moroi. Moroi är de snälla, levande vampyrerna. Dricker blod donerat från frivilliga människor. Sedan har vi styggingarna, strigoi. Strigoi är döda och odödliga och mycket elaka. Dhampirerna försvarar moroi mot strigoi. I korthet.

Huvudpersonen är alltså Rose, dhampir och blivande beskyddare åt Lissa. De delar ett sort band som gör att Rose kan läsa av Lissas sinnesstämningar och även "gå in" i hennes tankar och känslor. När serien tar sin början är de på flykt från någon som hotar Lissa. Redan i första bokens första kapitel hittas de dock och förs tillbaka till skolan St. Vladimir, Vampire academy. Där träffar Rose Dimitri och krånglet kan börja.
Hela serien utspelar sig under ett år, och vilket innehållsrikt år det var!

Jag gav de här böckerna betyg från 3 - 5, och jag tycker absolut att hela serien förtjänar en femma i slutbetyg. Jag ville ju inte alls att det skulle ta slut. Mer Rose åt folket!

Saxat ur läsedagboken: "Vampyrtemat då? Känns mest som ett sätt att få etikett på karaktärerna. Ge det en fantasytouch. För det är ju inte blodtörst som man är van vid. Vill man ha det ska man nog läsa något annat. Nej, det här är en bokserie om vänskap, kärlek (med förhinder), att växa upp och finna sin roll. En ungdomsromanserie som man helt klart kan älska även om man är en 40-årig tant. Tydligen."

Böckerna i serien heter:

  1. Törst (Vampire academy)
  2. Fruset blod (Frostbite)
  3. Skuggkysst (Shadow kiss)
  4. Löftet (Blood promise)
  5. Andens kraft (Spirit bound)
  6. Yttersta offtet (Last sacrifice)