onsdag 31 augusti 2011

Beslutsfattande

Jag hade lite ont i halsen när jag gick och lade mig i lördags. En aning bara. Så jag blev ganska så oangenämt överraskad när jag vaknade söndag morgon och upptäckte att det lilla halsonda hade utvecklats till en riktigt präktig dunderförkylning. Tappade rösten gjorde jag också, hade feber och längtade efter mamma. Så där som man kan göra även om man är en 40-årig trebarnsmamma. Är jag sjuk vill jag ha min mamma hos mig - så är det bara.
Måndag hade jag så ont i halsen att jag på allvar funderade på om inte en halsamputation kunde vara en bra idé.
Tisdag mådde jag bättre men inte bra på långa vägar. Snorandet övergår så sakteliga i hostande och det är så att man förväntar sig att en lunga ska komma upp när som helst. Mycket otrevligt.

Den här veckan hade jag tänkt starta min termin i yogastudion efter sommarlovet. Men nej, jag fick ställa in igår på grund av sjukdom och det lutar åt att jag måste ställa in morgondagens pass också. Bummer!

Och mitt i allt det här ringer de och erbjuder mig plats på en utbildning. Som redan startat. Som jag hade trott loppet var kört på och därför inte ägnat mer huvudbry. Som ligger på annan ort och tar 1½ timme att åka buss till. Som har lite att göra med vad jag vill bli när jag blir stor. Och de gav mig 24 timmar att bestämma om jag ville ha platsen eller inte.
Surr i hjärnan....

På plussidan: Jag skulle få en utbildning. Det finns möjlighet att diplomera sig. Bred kunskapsbas. Relaterat till mitt drömyrke.

På minussidan: Relaterat till - är inte mitt drömyrke. Går inte på djupet så som jag skulle tycka var önskvärt. Inriktning på två olika håll som jag kanske inte tycker är högintressanta direkt. Skulle tvinga mig att ta studielån för att klara uppehället - känns som fel väg att ta ekonomiskt just nu. 1 av 4 terminer är intressant på riktigt, de övriga - not so much. Jag vet inte om jag vill sätta mig i skolbänken igen, jag är en dålig student nämligen. Lång resväg om man som jag är körkortslös. Har ingen barnomsorg.

Så, efter att ha våndats några timmar, stött och blött mina valmöjligheter både med älskade maken och två av mina vänner, så bestämde jag mig igår kväll för att gå på min omedelbara magkänsla och tacka nej. Någon annan lycklig sate kan ta den platsen istället och antagligen få ut mer av den än vad jag hade fått. Jag har andra vägar jag vill gå för att nå mitt mål. För att använda mig av matterminologi, så finns det vissa rätter jag vill ha på min meny, och de får jag lära mig tillaga någon annanstans än på just den här utbildningen.

"Det tog mig en hundradels sekund
Nu när jag tagit beslutet är jag lugn"

-Kent (Musik non stop)