söndag 3 juli 2011

Open (f)art

Idag har jag och min familj (minus stora J som åkt till bästisen i en vecka) varit med Perny och hennes familj på stan för att beskåda årets upplaga av Open art, en årligen återkommande utställning i de centrala delarna av Örebro. Det är massor av skulpturer av varierande slag som syns på gator, torg och gallerior. Jag tror det är tredje året, men jag kan ha fel.


Efter att ha sett en gigantisk gul kanin av trä, som ser ut som om den precis fött fram Engelbrekt-statyn, en säng av knäckebröd, vitmålade gubbar (och parkbänkar, kullerstenar och lyktstolpar - hoppas innerligt att det inte är svårt att ta bort färgen), soffor i betong, en kraschad DC3a, samt diverse andra konstigheter, kan jag bara konstatera att Penkos infall att sätta ett "f" framför ordet "art" inte var helt långsökt.

En röd tråd kanske hade varit något? Ett tema kanske? I varje fall har jag svårt att se ett samband mellan en megastor gul kanin på rygg, en knäckebrödssäng och en hund som ser sin spegelbild. Viss konst var dessutom direkt anskrämlig, såg bara skräpigt ut. Ett sådant konstverk har tydligen helt sonika blivit bortforslat av en okänd välgörare i skydd av nattens mörker. Vandalisering har det tillgreppet kallats, jag som hade (o)turen att se konstverket innan det försvann kan bara se det som en välgärning. Särskilt som det inverkade på en befintlig skulptur i Örebros stadsbild, den mycket ståtliga statyn "Befriaren".
Vissa andra av konstverken tycker jag däremot skulle kunna få stå kvar. "Bogey" på Olaiplan utanför Karolinska skolan önskar jag kunde få det, samt taket över Köpmangatan som gav en känsla av utomhusgalleria på det gatstråket som jag verkligen uppskattade. Lite mysigt sådär.

Fast på det stora hela blev mitt intryck av Open art 2011, ett jaha.
Det är en förträfflig idé, men det känns som att det behöver struktureras upp. Göras bättre. Och en bättre förteckning över konstverken efterlyses. Kartan jag fick i handen var mest bara rörig. Och då har jag ändå bott i Örebro större delen av livet...


PS. Vill bara puffa lite för "Spegel" också, som jag tycker var väldigt fin. Kan inte den få vara kvar forever and ever? I min trädgård till exempel.