tisdag 10 maj 2011

Chokladkakor

Min chokladmassage igår medförde vissa komplikationer. Som att jag blev sjukt sugen på kakor. Luktar man gott så gör man. Traskade in i köket för att snabbt svänga ihop något sött till fikat. Tänkte mig att jag skulle göra brysselkex, men när jag väl stod där med ingredienserna så kände jag att - CHOKLAD. Jag måste ha choklad också. Så fram med kakaon bara. Man kan väl säga att jag gjorde chokladbrysslar.

Burken var full igår...

Chokladkakor a la brysselkex

4½ dl vetemjöl
200 g kylskåpskallt smör
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
3 msk kakao

Lägg alla torra ingredienser i en matberedare (snabbast, men man kan göra det i en bunke också, då är det bättre om smöret inte är jättekallt) och kör några sekunder så att kakaon blandas med mjölet och sockret.
Skär smöret i kuber, lägg ner det i matberedaren och kör snabbt ihop till en deg.
Dela degen i två delar och forma rullar av valfri diameter. Lägg dem att vila kallt en stund, 30 minuter brukar vara lagom.
Skiva degen, ungefär 4 mm per kaka, och lägg kakorna på en plåt. Grädda dessa i 175 grader varm ugn 8 - 10 minuter. Det beror lite på storleken. En vit kaka ska bli gyllenbrun, men med en chokladkaka får man känna efter lite. Den ska kännas torr och nästan fast. Helt fast blir den först när den kallnat.

Den här degen är lätt att variera. Igår tog jag bort lite av mjölet och satte till kakao. Annars brukar jag använda närmare 5 dl mjöl än 4½.

Om man väljer att göra degen utan kakao kan man rulla rullarna i lite pärlsocker eller strösocker innan de skärs i skivor. Färga gärna sockret innan så ser det extra kalasigt ut. Eller varför inte rulla dem i en blandning av socker och kanel eller lite finhackade nötter? Fantasin är det enda som sätter gränser.

Ett annat alternativ är att göra brysselkexen till syltkakor. Gör helt enkelt en liten grop i varje kaka med fingret när de ligger på plåten. Fyll gropen med valfri sylt. Här tycker jag mycket om att använda sylt på klämflaska, för det blir så lättdoserat då. Min personliga favorit är hallonsylt. Självklart man man även använda marmelad.

Efter att kakorna svalnat så förvara dem i en lufttät burk. De håller sig fina ungefär en vecka - om de hinner bli så gamla. Ingen risk hemma hos mig...
De går också utmärkt att frysa och tinar då under tiden du brygger ditt te.


Idag bakar jag levain på älskade makens begäran.

Tror jag ska ta en liten kaka och en kopp te nu. För att fira att bloggen fyller 2 år idag. Hipp hurra!