lördag 9 april 2011

Mumsiga räkor

Det var ett tag sedan jag delade med mig av ett recept, på tiden med ett nytt tycker jag. Igår åt vi en riktigt god rätt med räkor. Receptet fick jag för säkert 15 år sedan av en god vän. Han i sin tur hade fått det av någon på den folkhögskola där han studerade konst. Just igår fick jag göra om receptet lite grann, eftersom en av ingredienserna saknades hemma, men jag ger er originalreceptet. Ser ni vad som saknas?


Mumsiga räkor

500 g räkor med skal
1 paprika (Grön om man ska följa receptet slaviskt. Jag hade röd.)
1 medelstor purjolök
1 msk smör
1 msk mjöl
2 tsk curry
1 krm svartpeppar
salt efter smak
2½ dl matlagningsgrädde
2 skivade bananer

Börja med att skala räkorna och ställa dem kallt, om man inte är lat/smart och köper färdigskalade. 500 g räkor med skal blir ungefär 200 g när de är skalade. Vi använde däremot 400 g färdigskalade - för vi är 5 personer och hungriga. Och räkor är gott!
Skär paprikan i mindre bitar, strimla purjolöken (skölj noga!) och fräs grönsakerna i smöret några minuter. Strö över mjöl och kryddor och rör om, tillsätt grädden. Låt såsen puttra 5 - 10 minuter, späd med mer grädde eller lite vatten om det tjocknar för mycket.
Tillsätt räkor och banan och låt det bli genomvarmt.
Servera genast med ris!



Och vad saknades igår då? Ser ni det?

Bananerna - just det. De kvarvarande bananerna här hemma hade nämligen blivit rastmat åt mina små älsklingar. Så jag hoppade över dem. Stora J gillar inte banan så oftast serverar jag dem vid sidan av så att man kan ta om man vill ha.
Jag skulle gissa att det kan vara gott med lite ananas till det här också. Eller en god mangochutney kanske. Eller en chutney överhuvudtaget. Jag tog på sweet chili igår, för det tycker jag är gott. I vanlig ordning gör du som du vill.

Smaklig måltid!