fredag 4 mars 2011

LCHF kan dra åt fanders!

"Where there is bread there is life." Så sade Nigella Lawson i ett av sina program för ett tag sedan, och det fastnade hos mig för herreduminje så rätt hon har.

Men det ska inte vara något fabriksbakat elände med massor av jäst och inpumpad luft. Nej tack. Det ska vara bröd. Riktigt bröd. Som doftar och smakar som bröd ska. Helst surdegsbröd. Och allra helst ett så kallat levain (som egentligen är franska och betyder surdeg).
Gissa nu vad jag har bakat idag som luktar himmelskt i hela huset.


Nej, det här har inte jag bakat.

Om det luktar himmelskt från deg till färdigt bröd, så vet man att man stoppar i sig något av kvalitet. När man dessutom enbart använt ekologiska ingredienser så kan man äta med extra gott samvete. Gott för magen och gott för själen.

Surfa gärna in på Pain de Martin för inspiration. Det gjorde jag och nu är jag fast. I surdegen. På ett ytterst trevligt vis.